skip to Main Content

Årets toppere & floppere 2016

Ho Ho Ho. Kan du mærke juletid og årsskifte nærmer sig? Så er det blevet tid til vores årlige kåring af årets toppere og floppere i kommunikation. Listen er – som forrige år – komplet ufuldstændig og baseret på udvælgelseskriterier, der kun står klart for os selv.

Med andre ord – et tilfældigt udpluk. Hårdt, men retfærdigt bedømt og uden præmier til hverken vindere eller tabere.

Topperne

Pornhub

Det er ikke fordi de gør deres kommunikation til raketvidenskab, men gør god brug af koblingen mellem brugerstatistik og det faktum at sex sælger. Alligevel er det ret godt klaret at få ikke mindre end 163 omtaler i løbet af året og sørge for at blive nævnt i alle mulige og umulige sammenhænge. Pornhub har altid en statistik, der passer til situationen. Og det er altså stadig et pornosite. Der nu nævnes i flæng i landsdækkende medier, uden at det (altid) handler om sex. Tjek deres presserum – et vidne om stor kreativitet: http://www.pornhub.com/press

Lego Posen

Er det kommunikation? Ja det er det da i høj grad. Posen gik viralt og verden rundt. Hurra for Lego!

Samuelsens Bottleflip

Vi er faktisk fuldstændigt ligeglade med, om han har byttet de fem procent med en ministerbil – eller at hans parti ikke har en udenrigspolitik. Vi er også fløjtende ligeglade med, at det intet har med politik at gøre og i den forstand bare er social medie støj. Anders Samuelsen er BOSS på bottleflp. Og sådan er det! Over 20.000 kommentarer, 812 delinger og tæt på 900.000 visninger. Genialt!

Se Anders være en Boss til Bottleflip!

Pædagoger for de yngste gør en forskel

Se blandt andre Thomas Skov give sin gamle pædagog en krammer. Vi får lyst til at kramme en pædagog.

Desværre er der kun godt 5.000, der har liket siden. Og navnet er da også noget af det mest umulige, man kunne finde (prøv at sige det tre gange hurtigt efter hinanden). Men indholdet er til gengæld genialt. Tak fordi du var min pædagog går lige i hjertekulen. Det er kommunikation i øjenhøjde og uden klynk. Ren kudos til pædagogerne og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Vi kan kun beklage, at eksekveringen af de gode budskaber ikke var bredere og større. Følg initiativet her. 

Trumps lille Taiwan Tweet

Med fare for at ryge ud i en shit-storm fra den intellektuelle elite og med den sædvanlige disclaimer om, at vi langt fra er Trump-fans, så vil vi alligevel give manden credit for dette “lille” Tweet. Det kan godt være, at Trump har lagt en stor udenrigspolitisk kage, som systemet nu har travlt med at rydde op i. Men hans evne til at give fingeren til the establishment, kineserne (de skal ikke tro de er noget) og Obama (det var ham som sanktionerede våbensalget) i et enkelt tweet er eminent. Det er helt NGO’sk i pointent. Genialt – og vi siger det igen; Trump er alt andet end dum.

Flopperne

Mærsk

Av av av Mærsk. Du hæderkronede virksomhed kendt for rettidig omhu. Lige med undtagelse af, hvad der sker med dine gamle skibe. Det er bare ikke super troværdigt at gå fra en udmelding om ikke at have ansvar, til både at indrømme kendskab og medvirken, inden for et par uger. At Mærsk så siden har fået Miljøministeriet til at melde ud, at Mærsk ikke kan holde juridisk ansvarlig, gør egentlig ikke sagen bedre. Det virker mest sandsynligt, at Mærsk udemærket kendte hele sagen fra begyndelsen, men stak hovedet i busken og krydsede fingre for, at TV2s graverteam trods alt ikke var for stædige. Den gik bare ikke, og man kan ikke kæmpe med jura mod etik og moral. Vi giver Kudos til graverteamet fra TV2, Politiken og Danwatch. Læs om sagen her.

Dansk Retursystem

Dansk Retursystem lancerede nye genbrugsstationer med en TV-kampagne; “hver pant tæller”. Virkelig velproduceret film, men vi har stadig ikke regnet ud, hvordan miljø og genbrug hænger sammen med en hel masse små lastbiler, der hver kører med en enkelt flaske. Et eller andet er altså gået galt i konceptet mellem symbolik og billedside.

Se filmen med de små lastbiler her. Flot lavet, men hvor er miljøet i det?

Swipp – RIP

Så skete det endelig. Patienten afgik ved døden. Der var så meget, der gik galt – fra starten til slutningen. Og ganske sigende var håndteringen af Swipps endeligt da også et studie i miskommunikation fra ende til anden. Fra ingen kommentarer, da Nordea vælger at forlade skibet over Jyske Bank, der vælger at følge trop – men Swipp levede stadig videre. Til marketingchefen der til det sidste, som kaptajnen på Titanic, mente det hele havde været besværet og investeringen værd. Så mange ubesvarede spørgsmål, der blæser i vinden – ikke mindst, hvad eventyret kostede bankkunderne. Nå anyway – appen er slettet fra mobilen nu.

Probana

Vi havde Probana med blandt flopperne i 2015. Men selv om man siger, man ikke skal slå på en mand, der ligger ned, så er vi nødt til at hive dem op ad posen igen. Måske vi skal begynde at have en smule medlidenhed med Peter Sonne Joensen. Han er tilsyneladende ikke helt normal i hovedet. Nu hvor han endelig blev hevet i mediemøllen for alvor, så væltede alle skeletterne ud af skabet – overfusende mails til medarbejdere. Falske medarbejder profiler og kurser, der ikke var noget værd (det sidste vidste vi godt). Det vilde er, at manden kommunikerer så meget som han gør. Men udelukkende på skrift og fuldstændigt ude af kontekst.

Vi spørger om Peter Joensen overhovedet findes?

Messershit

Normalt er der alt for mange kommunikationsfadæser fra det politiske liv til, at vi får plads på denne lille liste. Ind i mellem virker det som om, de tingvalgtes evner i kommunikation er omvendt proportionalt med antallet af spindoktorer. Men denne gang kan vi ikke undgå at nævne Dansk Folkepartis kommunikation omkring Messerschmidt og EU-midlerne. En rigtig dum sag, der slår kæmpe revner i den selvretfærdige retskaffenhed (læg nu papirerne frem Løkke) som DF altid har stået så hårdt på. Da der gik skår i egne rækker, krakelerede den ellers velsmurte kommunikation og de valgte at gøre alt det man ikke må: De benægtede. De var lukkede. De viste arrogance. De var ukoordinerede i udtalelser. Heldigvis for DF er folkets hukommelse kort – og Tulle står stadig

Seneste indlæg
29maj 17
Glem Din Social Media Strategi!

Glem din social media strategi!

Please - glem din social media strategi! De sociale medier flyder over af kommercielt skidt. I bedste fald er vi ligeglade. I værste fald får vi antipati overfor afsenderen. Årsagen…

read more

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre

KUDOS tilbyder nu reklamer på dåse

Mange af vores kunder har klaget over, at oplæggene fra deres reklamebureauer ofte er for dårlige. Der bliver ikke analyseret…

Back To Top