skip to Main Content

Den femte statsmagt

Knud Løkkes føljeton til BT udstiller journalistikkens krise i en click-bait tid, der får den fjerde statsmagt til at overlade tronen til den femte.

Er overskriften: “Lars Løkkes bror grillet på TV” en interessant nyhed eller ej? Det er det store spørgsmål, der i disse dage blæser i vinden. Og dermed også en debat om den fjerde og femte statsmagts roller. Knud Løkke Rasmussen – yes, det ER statsministerens bror – har skrevet en føljeton af mails til BT’s chefredaktør Olav Skaaning for at få svar på, hvorfor hans relation til statsministeren er mere interessant end ham selv. Knuds føljeton kan læses her – og er i øvrigt både velskrevet og underholdende:

Baggrunden er, at Knud som kommunikationschef i Natur-Energi var i DR’s Kontanten på grund af ufine salgsmetoder i selskabet han er kommunikationschef for. Uden, at det skal handle om Natur-Energi eller Kontant, så var Knud’s håndtering lige så meget “by the book” som Kontanten. Der var ikke meget blus på den grill.

Knud iværksætter en “kampagne” på sociale medier, der har spredt sig via Twitter og Facebook til både EB og Radio 24/7 .

Spørgsmålet er, om BT’s genfortalte historie om Natur-Energis kommunikationschef i Kontant er interessant i sig selv, eller om den kun er interessant på grund af relationen til Statsministeren. I hvert fald vælger BT at bruge relationen til Statsministeren som clickbait i overskriften.

Man må formode, at BT sidder og tæller. At de efterhånden har et godt billede af, hvilke ord, der tricker klikket. Og at markedsføringskroner desværre stadig fordeles efter klik, men ikke efter engagement. Det er problematisk, hvis man er nyhedsmedie, men udelukkende skærer sine historier efter identifikationsværdi hos modtageren, og ikke efter, om det reelt er en nyhed. I interviewet på Radio 24/7 lader det også til at være Olav Skaanings store problem. Han får aldrig rigtig defineret, hvorfor historien er interessant. Og han får dermed heller aldrig rigtig svaret på Knuds spørgsmål.

Olav siger endda, at han ikke vil svare på spørgsmålene, fordi han ikke vil være med til, at Knud bruger det til en kampagne mod BT.

Well – Olav, det er jo netop det Knud gør. Så tillykke. Sjældent har vi set så dårlig krisehåndtering. Du kunne jo blot have svaret på spørgsmålene fra starten af. Nu er du på vej til at rode BT ud i en debat om Jeres journalistiske kriterier, hvor ordet “click-bait” uundgåeligt vil lure i kulissen.

Den fjerde og femte statsmagt

Men det  burde også være både sundt og nødvendigt, for BT (andre medier) at tage en debat om, hvad der sker, når man begynder at vride nyhedskriterierne fra nyhed og relevans mod identifikation og sensation . Hvornår er det nyheder og hvad er sladder? Og ikke mindst, hvad det gør ved samfundsdebatten og rollen som den fjerde statsmagt.

Som kommunikatør i dag skal du i hvertfald, ikke kun vurdere dine kriser og medierelationer ud fra nyhedskriterier, men også ud fra hvilke vinkler, der er mest clickable.

På anden side har du eller din virksomhed stærkere kort end nogensinde før, takket være de sociale medier. Her kan du nemlig være dit eget medie. Knud har i øjeblikket haft mere end 80.000 læsere forbi sin blog. Det er med andre ord, den femte statsmagt, der tager handsken op mod den fjerde, der faktisk vakler i sin grundvold, når de går click-bait vejen.

For imens, der ikke tages stilling, så udkonkurreres de af af shit fra nettet. Og prøver at løbe efter. Flere og flere artikler baseres på referater af et tweet, kommentarer til en YouTube-video. Eller hvad Linse har skrevet på Facebook. Men Linse og Fie Laursen kan vi jo bare selv følge.

Det kunne være interessant at høre BT om, hvor mange der klikkede på den oprindelige artikel. Før Knud gjorde den berømt.


STEM PÅ OS TIL ÅRETS BLOG!

1000х1000

Kunne du bruge indlægget her, så stem på os til Årets Kommunikationsblog. 

Seneste indlæg
29nov 17
Social Media Influencers: Caught Up In The Hype

Social Media Influencers: Caught up in the hype

Social Media Influencers are the cheap and hip alternative to expensive advertising campaigns and cumbersome media relations strategies. Right?  Then the invoice from the Influencer Agent arrives, including the fee…

read more
25nov 17
Kudos Nedlægger En PR-Tiger

Kudos nedlægger en PR-Tiger

Juryen har talt: God professionel kommunikation behøver ikke nødvendigvis være langhåret i sin strategiske tilgang, pompøs i sin måde at fortælle historien på eller være bygget på store budgetter eller…

read more
03nov 17
Two PR-award Nominations For Kudos

Two PR-award nominations for Kudos

Even if you are not among of the biggest in the jungle, you can still roar. Thus, Kudos is nominated for two very different PR-awards this year. We’re proud to…

read more

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre

ESSVE vælger Kudos

Kudos skal hjælpe svensk kæmpebrand inden for byggebranchen med at bryde isen i Danmark. ESSVE - Nordens største leverandør af…

Kejserens nye klæder

Det er blevet buzz i marketing kredse at bygge tætte relationer til sin målgruppe. Producere troværdigt indhold, der ikke handler…

Back To Top