BLOG | Kudos Kommunikation - fordi vi har holdninger til kommunikation

Glem din social media strategi!

Please – glem din social media strategi! De sociale medier flyder over af kommercielt skidt. I bedste fald er vi ligeglade. I værste fald får vi antipati overfor afsenderen. Årsagen er platformsfokuserede social media strategier frem for indholdstrategier.

Content is king, var der engang en klog mand der sagde. Men med en overflod af content, tillader vi os at omformulere det til; “relevant content is king”. Det kan derfor undre, at på trods af de sidste 20 års nikken til idiomet, stadig er mange brands der gør et stort nummer ud af at udarbejde social media strategi, for derefter at opfinde content til strategien.

Det svarer jo til, at lave en pressestrategi, uden at have nogen historier at fortælle.

Først og fremmest er sociale medier en platform og ikke en strategi i sig selv. Desværre er der stadig mange virksomheder, der mener de skal være til stede overalt – fordi konkurrenterne er der, eller fordi man så har flere steder at sprede sine budskaber. Det er både spild af virksomhedernes tid og penge og ikke mindst spild af vores andres tid.

Find den gode historie

Tag i stedet udgangspunkt i, hvilke historier man kan og vil fortælle omkring virksomhedens historie, brand og produkter. Når det er kortlagt og man har været kreativ med eksekveringen, så er det først her skridtet skal tages med valg af platform. Der er jo en verden til forskel på, hvilke historier, der egner sig til henholdsvis Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og YouTube. Og der er en verden til forskel på, hvordan brugerne af de forskellig platforme reagerer på indhold samt eksekveringen af det.

Et godt eksempel, der illustrerer pointen er TDC Group, der gerne vil fortælle historien om, hvordan det er, at være en del af TDC Group på Instagram. Idéen kunne være god, hvis det for eksempel havde været Royal Copenhagen. Her kunne man vise smukke billeder af, hvordan håndværket blev udført. Men hos en virksomhed som TDC Group, hvor det meste af arbejdet foregår ved skriveborde og i mødelokaler, så bliver det altså en meget trist billed-fortælling. Til gengæld ville TDC Groups historier passe godt ind på LinkedIn.

Omvendt har Arla Unika fundet en god formel; det handler ikke om osten i sig selv, men om alle de muligheder, der findes inden for madlavning. Det bliver straks et langt større og mere spændende univers.

Hov – vi har glemt at opdatere vores Twitter…

Men kan man ikke tage udgangspunkt i, hvor ens målgruppe er og så derefter skabe content, der virker til de forskellige platforme? Jo – det kan man selvfølgelig godt. Men man sparer rigtig meget kreativ energi, hvis man går den anden vej og lader indholdet definere platformen.

Ellers risikerer man nemlig hurtigt, at blive fanget i fælden, der hedder: Åh, men vi skal jo også huske at få opdateret vores Twitter, hvorefter man genbruger et eller andet tilfældigt. Det er hverken særlig strategisk eller hensigtsmæssigt i forhold til at gå i dialog med målgruppen.

De fire simple råd fra os er:

  1. Tag altid udgangspunkt i den gode historie
  2. Væg platform efter content og ikke omvendt
  3. Kopier aldrig bevidstløst indhold på tværs af platforme
  4. Sørg for, at alt, hvad du laver engagerer din målgruppe

Det gode eksempel på, hvordan man kan favne flere platforme, men med forskellige historier, alt efter platformens præmisser er Mærsk Line. Deres Twitter profil bruges til forretningshistorien – opdateringer om international handel, logistik og finansielle resultater. Deres Instagram profil bruges til fantastiske billeder af skibe og rejsebilleder fra selskabets mange destinationer. Mens deres Facebook side er en blanding af begge, men med fokus på bredere nyheder og fortalt med lidt mere folkelig appel.

Eksemplet illustrerer også, hvordan hver platform har deres eget “sprog” og fortælleteknik. Man kan derfor ikke lave en one-size fits all og presse den samme historie ned over alle platforme. Hvis du ikke har ressourcer eller fantasi nok til at differentiere din historie, så fravælg i stedet de platforme, der ikke virker. Og brug så tiden og ressourcerne på de resterende til at fortælle historier, der engagerer.

Et ægte engagement i dit brand er nu engang et bedre parameter for succes end tomhjernet reach og tilstedeværelse, uden hverken årsag eller genkendelse i den anden ende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *