skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Årets toppere og floppere i kommunikation 2014

Hvad har en død giraf, stegt flæsk med persillesovs, en rumænsk bil og Eurovision til fælles? De blander sig alle i vores kandidater til årets toppere og floppere på kommunikationsfronten 2014. Læs med og giv dit bidrag.

Som traditionerne byder, så ser også vi tilbage på året, der gik og har kåret vores egen lille liste af de  bedste og værste indsatser på kommunikationsfronten. Vi har udelukkende kigget på lille Danmark, og der er mange sager fra køligt overlagte kampagner, over overraskende små gimmicks til de grimme kriser og køen ved håndvasken – som har været lang i år.

Vi har ikke glemt Jensen’s, blomsterhandleren og de andre større eller mindre storme på Facebook. Men vi synes ret beset ikke, at de kan kategoriseres som hverken store kriser, eller store kommunikationsindsatser. I stedet kan vi blot konkludere, at 2014 for alvor blev året, hvor de traditionelle medier tog Facebook til sig som forbrugernes megafon – og gjorde Facebook storme til national-storme.

Listen herunder er i fuldstændig vilkårlig rækkefølge og vi opfordrer selvfølgelig til, at du også kommer med dine bud på årets toppere og floppere i kommentarfeltet.

Årets toppere

Zoo – for en saglig, ærlig og vedholdende kommunikation om den nødvendige aflivning af giraffen Marius. Måske vandt de ikke verden, men de vandt danskerne. Vi har selv kommenteret på denne tidligere.

7d7766e1396c4f18bdb640ea14460ac9_marius_løve

UBER – det er længe siden vi har set og hørt så meget buzz omkring en app til mobilen. Om UBER virkelig er mere distortion end disruptive må tiden vise. Indtil videre, så er der stadig ingen ledige biler i København – på trods af den massive medieomtale.

10841128_10153002995422160_261105071_n

REMA 1000 – fordi, de igen og igen viser, at man godt kan lave discount med holdninger. Og nu endda er blevet kåret til Danmarks stærkeste brand indenfor dagligvarer.

Greenpeace – fordi de formåede, at få Lego i knæ over en 30 år gammel aftale med Shell, der hverken havde noget med Olieboringer eller Arktis, at gøre. “Gorilla” (ej guerilla) markedsføring som kun Greenpeace kan det. At de efterfølgende så smadrer en 2.000 år gammel verdensarv i Peru er en anden (side af den) sag.

Dacia – fordi de på rekord tid fylder et overset hul i markedet og rammer bulls-eye mellem kvalitet og pris, der får selv de mest kritiske anmeldere til at holde af bilen. Beviset er, når man kan mobilisere 1750 Dacia ejere og deres 354 Daciaer til picnic i skoven – på daværende tidspunkt, hver femte Dacia ejer i Danmark.

2014-12-16_1148

Black Friday – endnu et amerikansk fænomen, der skal få os til at købe mere. Dagen satte ny rekord i butiksomsætning og fik massiv medieomtale. Præcis som lang lørdag, var der kun få butikker, der kunne dy sig for ikke at stille med Black Friday tilbud. Tillykke til kæmperne i detailhandlen for på kort tid, at have manifesteret en ny tradition til tilbudshungrende danskere.

Årets floppere

Fødevareministeriet – Dan Jørgensens storstilede kampagne for at gøre danskernes madvaner sundere endte i stegt flæsk med persillesovs. Meget mere behøver vi vel ikke sige…

Stegt-flaesk-med-persillesovs-trin-for-trin

Swipp – Selvfølgelig giver det opmærksomhed, hvis du går på TV. Men positionering og timing er skudt ved siden af. Vi har allerede fået Swipp… af Swipp. At “Mobilepay” bliver Årets Ord, gør ydmygelsen total. Læs vores analyse her.

Venstre – Velkommen på forsiden. Igen. Hvordan kan det tage så lang tid, at få styr på bilagene og dermed krisen omkring deres formand. Få nu ryddet op en gang for alle. Her kunne de lære ét og andet af Zoo.

velkommen_paa_forsiden_lars_løkke

Se & Hør – Skandalen, der ikke ville stoppe. Hvor ingen mundkurve syntes at virke og hvor både Aller, Nets og IBM stod i kø ved håndvasken. Men ingen af dem på særlig troværdig vis og Se & Hør i dag halveret i oplag.

Lars Bondo Christensen – formanden for Danmarks Lærerforening, der aldrig formåede at forklare lærernes sag ordentligt i stormen om skolereformen (nej, det handler ikke om korte dage og ferier) – og derefter blive fuldstændig usynlig, når reformen træder i kraft og lærerne har allemest brug for ham.

6315136-anders-bondo-lber-med-odense-lrerne-i-dag

Eurovision – Fordi hverken WoCo eller DR forstod, at tage en skandale i opløbet og melde åbent og klart ud om årsagerne. I stedet havde alle travlt med at stille sig i køen til håndvasken og dermed kom sagen bare til at se mere og mere suspekt ud.

Hvilke er dine favoritter til årets toppere og floppere?

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
09sep 19
Kan Man Købe Sig Til Indflydelse?

Kan man købe sig til indflydelse?

Mange såkaldte influencers passer deres online profil som fuldtidsbeskæftigelse og er dermed blevet ultrakommercielle reklamesøjler enhver kan købe sig ind på. Men er det så stadig hipt, giver det influence…

read more
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
Back To Top