skip to Main Content

Årets topper & floppere 2017

Hvert år giver vi hos Kudos vores personlige bud på den bedste og værste kommunikation i årets løb. Sammen med listen ønsker vi samtidig en glædelig jul og godt nytår.

Oh yes – så er det tid til atter at kåre det bedste og værste i kommunikation i det forgangne år. I vanlig stil er vores liste fuldstændig vilkårlig og uden nedfældede kriterier. Det er med andre ord både stort og småt, skæg og snot samt, hvad der er faldet os for, og som vi har bidt mærke i. Vi holder os til Danmark og vi prøver at holde os uden for politik, for når den politiske kommunikations joke-faktor er proportional med antallet af spindoktorer, så ville listen blive alt for lang.

TOPPERE

HOFORs vandhelte vs AquaD’Or

Drikkevandsfirmaet Aqua D’Or kom på den fuldstændig fantastiske og indlysende ide at tilbyde skolevand på linje med skolemælk. Den idé kandiderer næsten til en flopper i sig selv, men til gengæld var HOFORs modsvar intet mindre end genialt. De lagde fluks et modsvar på de sociale medier. Det smukke er, at HOFOR ikke bare var smarte i en fart. De har skam også et skoleprogram, hvor eleverne kan lære om vand. Og det er god kommunikation at få det hele til at spille sammen.

Røde Kors vinder kagekrig

HOFOR er ikke de eneste, der kan give svar på tiltale på de sociale medier. Således gav Røde Kors Støjbergs kagefadæse en klædelig opsang, der fik mere end 16.000 likes og 5.483 delinger. Støjberg kom på forsiden af det tyske Bild. Røde Kors indsamlede over 300.000 kroner på et døgn til flygtninge fra Syrien. Så heldigvis er verden ikke gået helt af… kage…

 

Kongehuset

Åh – gode gamle Henrik. Altid frisk på at lave rav i den. Mandesagsforkæmperen. Den evigt utilfredse toer. Enhver kommunikationschefs mareridt at holde styr på. Og derfor per defacto også alle kommunikationseksperters våde drøm at kommentere på. I efteråret var der heller ingen grænser for køen af velmenende kriseråd til det danske kongehus og HKH Margrethe. Men Kongehuset holdt mund, og lod Henrik tale for sig selv, indtil der var en diagnose. Det gjorde de faktisk helt efter bogen. Så hermed et hak i tuden til eksperterne i distancekrisestyring, når man ikke selv har røven i vandskorpen, og Kudos til Kongehuset, der holdt hovedet og formaliteterne koldt.

Politiet

Fra Kongehus til Politi; skæg rækkefølge – læg ikke noget i det, og vi fortsætter ikke med gud og fædrelandet. Men vi kipper med hatten for Politiets kommunikation på de sociale medier, der efterhånden er tunet til perfektion, og hvor flere og flere politikredse melder sig under citronmånen. Det er det danske politis gamle adelsmærke, at konflikter nu engang klares bedst med humor og medmenneskelighed. Fra Wonderful Copenhagens gamle plakat med ænderne til Københavns Politi i nyligt Tweet med en (op)sang om julefrokoster og kørsel. Det er ikke kun alvorlige budskaber leveret med humor. Det er borgerinddragelse på højt plan, der som sidegesjæft giver Politiet folkelig opbakning og lydhørhed – også, når de hellere vil have cykler end heste eller har for meget overarbejde.

Gladsaxe Bibliotek

»Mænd der bader kvinder«, »Den vamle mand og havet«, »Stolthed og forlomme«, »Min afrikanske barm«, »Silas og den sorte moppe« eller »Intet nyt fra festfronten«.  Det kan godt være, at de ikke selv havde fundet på legen, men som med al den slags, så er det ikke altid ideen behøver at være original, hvis udførelsen virker. Gladsaxe Bibliotek hittede på Facebook med den lille spøg om at ødelægge en bog ved at skifte et bogstav ud. Og det i så høj grad, at stort set alle medier i Danmark samlede historien op. Om det gav flere besøgende på biblioteket ved vi endnu ikke. Men vi fik tænkt på bøger og så fik vi atter slået fast, at virale kampagner opstår ud fra en god idé. De kan ikke bestilles.

Fra DONG til Ørsted

Rebranding fra tid til anden har altid været populært, når man gerne ville hælde gammel vin på pænere flasker. Men DONGs hamskifte til Ørsted er af en langt tungere kaliber og vi må bøje os og give Kudos for en totalt gennemført og meget flot udført transformation. At foretage et så fundamentalt skifte fra sort til grønt energi selskab kræver mere end en forklaring, og den transformation gennemsyrer hele kommunikationsindsatsen – fra det nye moderne logo med slet skjult “on”-knap baseret på (en) gammel historie om videnskabsmanden Ørsted, til flere moderne fortællinger om et samfund, der i fremtiden skal baseres på bæredygtig strøm. Det har været dyrt. Rigtig dyrt. Men det er også både flot og gennemført. At så både DONG og Ørsted er problematiske på engelsk danser vi let henover.

FLOPPERE

Laserlys på Rådhusklokkerne

Vi starter 2017 med en kæmpe brøler. Hvordan f…. kan man være så idiotisk at tro, at laserhjerter på Rådhustårnet nytårsaften omkring klokken 00.00 er en brandgod idé? Det gjorde mamaspace.com, der sælger babyudstyr (????!!!!) så åbenbart. Det er måske det vildeste eksempel på guerilla marketing gone wrong, vi har set. Vi er så lammede af undren og uforløste spørgsmål, at vi bare lader den stå her i toppen af årets floppere. I klippet her, kan du se det smukke laserlysshow, der bragede ud på landsdækkende TV.

Stadils åbne TV-retssag

Av av av av…. gid der havde været en barmhjertig sjæl, der havde talt parterne til fornuft og ladet dem udkæmpe deres kampe bag nedrullede gardiner. Men det var der ikke. De fortsatte bare med at hænge hinandens beskidte undertøj ud på live-TV. Det udstillede ikke kun Stadil som alt andet end Buddhist-cool. Det slog også gevaldige hakker i Hummels image som en virksomhed med styr på tingene.

Mændene bag sportskvinder

Vi starter med Pytlicks mildt sagt uheldige udtalelse omkring gravide håndboldspillere. Hvis Pytlick lige havde vendt skråen, så burde han vide, at den slags bare er totalt “no-no” for en arbejdsgiver at sige noget som helst om. Og så kan vi gå videre til DBU og Kvindelandsholdet i Fodbold. Det er meget muligt, at Spillerforeningen er kørt for hårdt på eller har været urimelige, men så skal man altså forklare sig bedre, hvis man ikke vil fremstå som nogen, der favoriserer mændene. Det er en ommer DBU (igen).

DBU reklame for Kvindelandsholdet. Den blev nok lavet før konflikten…?

Skååål – vi havde sgu da glemt at fyre de der raketter af…

Man skulle tro, at de trængte til briller hos Thiele. I hvert fald havde de ikke læst på lektien, da de holdt 200 års jubilæum med et fyrværkeri større end Tivolis. Tilladelsen lød på affyring midnat. Men  af endnu uvisse årsager, så endte klokken med at blive 02 – eller faktisk 03, da sommertiden trådte i kraft samme aften. Og efter telefonstorm hos Politiet fra bekymrede borgere, shitstorm på sociale medier og udhængning i samtlige medier, glimrede Thiele med først at udsende en officiel undskyldning efter 48 timer. Bevares – som med de fleste shitstorms, så var den hurtig glemt og Thiele har næppe mærket fadæsen på omsætningen. Men det havde da været billigere point, hvis direktøren prompte havde undskyldt med en bemærkning om, at han ville tage en synstest næste dag.

Danmarks Radio

Det startede med en hest, der skulle til USA. Men så eksploderede det i den ene skandale efter den anden, om gyldne håndtryk, store lønninger og en ledelse, der mest af alt så ud til at hytte eget skind. Samtidig med at sparekniven blev svunget over medarbejdere og programudvikling. Som kronen på værket valgte DR så at genansætte  Gitte Rabøl som “mangfoldighedskonsulent” til samme honorar som hendes tidligere direktørløn. Mangfoldighedskonsulenten var angiveligt så vigtig for DR, at Gitte Rabøll senere på året valgte at sige sig selv op på grund af den kritiske medieomtale. Svarene fra DR’s ledelse har i alle sager været så upræcise og svævende, at tilliden til den gamle stats-institution mildt sagt kan ligge på et lille sted efterhånden. Og det er godt nok synd, når man ny skal bedrive Public Service. Døm selv her på Michael Christiansens forsvar for Mangfoldighedskonsulenten, hvorefter han så 11 dage senere meddeler at han er enig i, at hun har sagt op på grund af for meget røre i medierne.

 

 

 

 

 

 

 

Det var vores bud. Vi elsker  kommentarer og dine egne observationer, så hvis der skulle være oplagte kandidater vi har glemt, så skyd den endelig af.

Seneste indlæg
21sep 18
Et Spørgsmål Om Tillid

Et spørgsmål om tillid

Den eneste iboende værdi penge har, er den tillid vi har til dem som betalingsmiddel. I sin grundessens må en bank læne sig op ad den samme præmis. Men det…

read more
13aug 18
Synd For Kaffen Og Den Gode Bog

Synd for kaffen og den gode bog

“10 bøger du skal læse i din ferie” og “derfor siger vi nej til kaffemøder”, blev en del af sommer-optakten på de sociale medier. Det er sikkert godt for likes,…

read more

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Læs videre
Back To Top
×Close search
Search