skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Årets Toppere & Floppere 2018 – nu med UPS

Så blev det endelig den tid på året, som du har ventet på; årets liste over det bedste og værste i kommunikation set med Kudos’ øjne. I vanlig stil er listen helt tilfældig og uden bestemt rækkefølge. Til gengæld kunne vi ikke lade være med at tilføje årets UPS. Så her kommer de: Årets Toppere og Floppere – nu med UPS.

TOPPERNE

Årets største afledningsmanøvre…. eller noget…

Sjældent har vi set en så sublim afledningsmanøvre som Støjberg og DFs projekt “øde ø”. Ikke nok med at kunne melde reelt ud, at man har fundet en øde ø at placere kriminelle flygtninge på, men at man samtidig har fundet et sted, der har huset laboratorie for forsøg med virus på dyr, må jo være symbolpolitikkens ukronede højdespringer. At man så oven i får den vinklet perfekt til internationale medier og virkelig får sat Danmark på landkortet, glemmer at informere Borgmesteren i Vordingborg, at fængselsbetjente mener de skal have SWAT udstyr og politi-staten mener det er helt gal brug af ressourcer… Det havde været hurtigt overstået, hvis det havde været en prøveballon på sociale medier. Men nej — det skam skrevet ind i finanslovsaftalen! 

Det er enten hjernedødt amatørarbejde, Lindholm færgemafia der står bag, eller…. måske er det i virkeligheden den bedste afledningsmanøvre nogensinde. Ever. For nu taler hele verden kun om 100 kriminelle flygtninge på en øde ø og glemmer at SKAT sejler, at der er blevet nappet 13 milliarder fra statskassen, at ingen fik skattelettelser, at job-centrene ikke fungerer og kloden er ved at blive kvalt… eller måske er vi netop ikke klar over, hvilken gigantisk fadæse som manøvren dækker over. Måske får vi det aldrig at vide…?

En dame ved poolen…

Selv hvis man kommer fra Vestegnen, må man tage hatten af for FC Københavns social media team. Ikke mindst for lancering af nyheden om, at Dame N´Doye var tilbage på holdet. Det geniale var, at videoen blev sendt ud til fansene før pressemeddelelsen. Det er fanpleje på den gode måde. Se videoen her: 

Den cyklende makron

Et lille mestertræk af Løkke, da han inviterede Macron på cykeltur gennem København. International opmærksomhed på afslappet, miljøbevidst cykelby og endda helt uden cykelhjelm, så ingen risiko for en Nyrup her.

John fra Struer

Vi bliver lidt i politik, for en gang i mellem har man bare brug for den jydske snusfornuft til at sætte tingene i perspektiv. Og skulle vi have glemt diverse forår på sociale medier, så viste John Jørgensen, at man stadig kan blive nationalhelt med en enkelt YouTube video. Se – eller gense – John indkapsle den danske folkesjæl og give DF tørt på her:

Welcome listeners

Med over 7.9 millioner visninger på Facebook slog HIFI-Klubben et kæmpe hul i myten om at social media videoer ikke skal være længere end 20 sekunder. Siden er flere kommet til og har bevist det samme. Men den 3 minutter lange introduktion til klubbens nye univers af lyttende mennesker – Welcome listeners – er simplethen bare en af de bedste reklamehistorier fra året. Gennemtænkt fra inderst til yderst! I det hele taget en oplagt god kampagne fra HIFI-klubben i en tid, hvor streaming via mobilen er standard og ingen længere gider interessere sig for god gammeldags HIFI. Se videoen herunder og tjek universet her. 

Bran(d)son

Normalt rykker vi ikke uden for landets grænser i Årets Toppere og Floppere. Men så kald det en slags æresoscar, for vi er lige nødt til at nævne kongen af branding, Sir Richard Bran(d)son. Det er en fornøjelse at følge ham på de sociale medier, hvor han i øjeblikket er ved at lave en revival for den genopbyggede Necker Island, hvor han løber rundt og spiller tennis med Björn Borg og Maria Sharapova. Det er uhøjtideligt, personligt og selvfølgelig meget Branson. Kan alle gøre ham kunsten efter, næppe. Men derfor kan man godt tage ved lære. Se f.eks. her, hvor han lancerer en ny gin på Virgin:

 – og skulle du have lyst og pengene til at tjekke Necker Island ud, så kan du booke lige her

Brittas Trold

Når folkehumoren ind i mellem bare rammer helt plet. Tak til Brittas Facebook-trold for, at vi kunne krølle tæerne ud igen. Af grin… 

FLOPPERNE

Danske Banks medietræning

Vi skal ikke gøre så meget ud af det her – se tidligere indlæg – men vi undrer os stadig over, at der ikke var nogen i Danske Bank kommunikation, der kunne have trænet Ole og Thomas til at se bare en lille smule ud som om de faktisk var kede af det – og knapt så… “vi er allermest bare irriterede over folk skal blande sig”. 

Fitness æg

Hvad mon de har tænkt hos Danæg… “Hey vi skal have flere kvinder(?) til at spise æg. Så vi tager lige vores æg, putter dem i en lyserød pakke og kalder dem Fitness æg…”. “Fremragende ide, lad os lancere det sammen med FIT LIVING, så sætter vi fokus på alt det gode i æg med en KÆMPE kampagne”… Well… det var og er jo bare æg. Danæg fik en bøde for fup og har trukket produktet tilbage. Det kunne man måske have regnet ud. 

Julepriser på taxa

Ført an af 4×27, så har taxabranchen atter engang pisset forbrugerne af og selv genrejst Uber-debatten. Der var så mange ting, man kunne have sagt som f.eks.: 

  • Vi har til gengæld gjort det langt billigere at køre taxa til daglig med kun 3 kroner i startgebyr
  • Mens vi gør det billigere i hverdagen, så sætter vi priserne op på søndage og helligdage
  • Bedre løn giver flere chauffører, så derfor kan kunderne også forvente bedre service
  • Vi sætter prisen op, men giver gratis pebernødder i samtlige vogne

….. – Nu kom det i stedet til at handle om, at hvis man skal afholde en taxa-chauffør fra at drikke vin til maden, skal han/hun have 135 kroner i startgebyr.

Sagde de virkelig det…?

Som sædvanlig, har diverse politikere også fyret et par gedigne kiksere af og vi undrer os atter over, at antallet af spindoktorer fortsætter med at være omvendt proportionalt af, hvor meget dumt, der siges. Vi har fundet tre af de bedste:

Manu Sareen om de 111 millioner Britta tog i Berlingske: “Selvfølgelig var der ikke styr på det. Det er vildt svært at have overblik over så mange millioner.” Hey Manu – det var så ikke et problem for Britta…

Mette Bock til Von Trier på Twitter: “Dén film mangler: Jeg har en drøm – tænk, hvis Lars von Trier ville udfordre sig selv og lave en film, der mundede ud i håb, glæde og hyldest til livet. En opbyggelig film om alt det smukke, som livet også består af. Kom nu, Lars – jeg ved, at du kan ❤️” – I perfekt timing til premieren på Triers nyeste film, viser Mette at hun nok ikke heeeelt forstår Lars Von Trier.

Anders Samuelsen til sine haters om sit nye kontor: 

Anders, Anders, Anders…. du er UDENRIGSMINISTER – måske var det en ide at nedtone det jovialt nedladende i den ellers saglige begrundelse for at dit kontor skal repræsentere Danmark.

Og som rosinen i pølseenden kan vi jo slutte med Pernille Vermunds klimasnak med Altinget: “For jo højere et land kommer op i velstand, desto mindre forurening og CO2-udledning og så videre…. Nej, dem, der sætter det største aftryk, er jo de fattigste lande,« siger hun og tilføjer, at »der er mennesker i den afrikanske del af verden og Mellemøsten, der stadig opvarmer deres huse med sådan nogle små gasfyr, som står og soder helt vildt«. Well, Pernille. Måske du lige skal faktatjekke og lytte en ekstra gang til, hvad det egentlig var Lomborg mente… 

Vikøbersgualleaviserne-Ilse

Ilse Jakobsen – det er hende med gummistøvlerne – har haft et hårdt år efter at Berlingske kunne afsløre, at hun i virkeligheden ikke var særlig sød at arbejde for. Til gengæld viste hun kontante evner i krisekommunikation, da hun efterfølgende sender sin mand ud for at købe samtlige aviser i Hornbæk med kritiske artikler. Way to go Ilse, så er du sikker på at undgå krisen. Det er kontant brandslukning. Læs i øvrigt den underholdende gennemgang på KForum.

B.T.

Avisen, der altid har været en halvtam udgave af Ekstra Bladet, men dog trods alt med et vist journalistisk niveau. De vandt faktisk også en Cavling engang for afsløringen af Brixtoftes økonomiske fiflerier i Farum. Men nu er B.T. blevet til Holdningsløse Tidende i clickbaitens navn. Stort set alle deres opslag på Facebook er efterfulgt af et spørgsmålstegn. Nok fordi de engang på SoMe-skolen har lært, at spørgsmål giver engagement. Men hør lige B.T. (eller skal vi kalde Jer H.T.), for et nyhedsmedie giver det jo ingen mening at spørge læserne hele tiden. Især ikke, når I aldrig blander jer i den efterfølgende debat. For det ville jo give mening, hvis I – som nyhedsmedie – syntes det var vigtigt med en debat, der gav konklusioner og ny viden. Det kunne I jo sagtens skrive videre om. I stedet bliver I bare ved med at kaste spørgsmål ned i Facebook-hullet – I har vist helt glemt, at det er ovre hos konkurrenten, de har “Nationen”.

NYHED: Årets UPS’er

Det er med vilje vi har lagt den nederst. Men forhåbentlig har du moret dig undervejs. Årets UPS’er går ubeskåret til forsvarsadvokat Henrik Dupont Jørgensen. Sådan ser man ud, når man bryder et navneforbud for åben skærm…

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top