skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Årets toppere og floppere 2019

Så blev det december. Og dermed for 6. gang tid til at se tilbage på årets bedste og værste inden for kommunikation. Vi kalder det årets toppere og floppere.

For sjette år i træk kårer vi hos Kudos vores helt egen, fuldstændigt uvidenskabelige og ikke-rangordnede liste over, hvem og hvad vi mener har været det bedste og det værste inden for kommunikation. Vi kigger i vanlig stil mest på Danmark og vi prøver at holde os fra politik, da det simpelthen vil gøre listen alt for uoverskuelig.

Og lad os starte med det søde og ile til:

Årets Toppere

Arbejdernes Landsbank & klimalånet

Man må kippe med hatten for Danmarks mest populære bank (ifølge Voxmeters imageanalyse for banker). De er knivskarpe i forhold til at drive en forretning, der har sit purpose dybt forankret i historien – endda så meget, at det ligefrem er interessant læsning. Senest er de gået forrest med at tilbyde klimalån, hvor man uden omkostninger kan låne op til 50.000 til energiforbedringer i sin bolig. Det havner i kategorien perfekte beløbsstørrelser, der hverken kan klandres eller vælte noget og derfor tolker vi i højere grad klimalånet som først og fremmest et kommunikationsgreb forankret i forretning og forretningsstrategi end det omvendte. Det gav både credit, god omtale og sikkert også mere forretning. Well done!

Lacoste – krokodillen uden krukker

Vi kigger lige kort til udlandet, for Lacostes ide med at udskifte deres ikoniske krokodille med 10 udryddelsestruede arter på en limited edition polo er intet mindre end genial. Hvorfor? Fordi krokodille-mærket er et af de mest ærkekonservative brand-ikoner gennem tiden. Hverken krokodillen eller stilen har faktisk ændret sig siden 1933. Derfor – lille ændring, meget stor effekt. Kollektionen var da også udsolgt på et splitsekund. Men opmærksomheden blev fanget et stykke efter.

Lacoste Replaces Iconic Crocodile Logo With 10 Endangered Species

Kunde & Bendtner

Reklamen er underlig – synes vi. I vores optik er Opel næsten sluppet af med sit “blød hat og kedelig bil”-image, så hvorfor skal de pludselig til at være fornuftige igen? Men men, så kunne Bendtner jo godt køre Opel, og så havde der hverken været film, overraskelsesmoment eller den megen omtale af kampagnen. Hov der har faktisk været mere omtale af kampagnen, end vi har set kampagnen selv. Det er sgu godt gået af Kunde – at ramme Bendtner feberen i lige i r… inden bogen, og inden vi blev trætte af ham igen. Godt set og godt spundet. Ikke af reklamen, ikke af Opel, ikke af Bendtner. Men af Kunde selv.

Viktor Fischer 

Indrømmet. Vi kan godt li’ FCK og vi kan godt li’ FCKs social media team som kommunikatører. Men denne gang, så er det Viktor Fischer, der tager pokalen (!) hjem med sin kontante homo-udmelding, der satte en større, nødvendig og god debat i gang hos de danske fodboldklubber. Det er muligt han hverken var specielt original eller den første. Men han gjorde det som Fischer – ‘“De kan kalde mig en idiot, de kan sige, at jeg har en glat frisure. Det har endda en snert af humor. Men det hører ingen steder hjemme, at det skulle være et skældsord i fodboldkulturen i 2019.”

REMAs køkkenruller

Vi giver en topper til REMAs kommunikationschef, Jonas Schrøder, for køkkenrulle-stuntet. Når man bliver sur på B.T. over præmissen i en test, så tager man i dag ikke fat i mediet for en rettelse. Næææh, man udnytter sine egne medier, laver testen igen på de rette præmisser og får knap 7.500 likes og 361 kommentarer samt bliver valgt til ugens bedste i podcasten Det politiske Kandestøberi. Way to go Jonas. Der skal være flere som dig.

Årets Floppere

Af en eller anden grund, så er det altid lettere at finde floppere. Bruttolisten har været meget lang, men da der skal være en vis balance i tingene kommer her nogle af de bedste – eller værste.

Danske Banks kække Insta-stil

Undskyld, Danske Bank – vi bliver ved med at have jer med. Men I har selvfølgelig også mange steder at stramme op. Og mens det går (lidt) bedre på den store imagebane, så er I altså lidt for kække over for Kesi på Instagram. Historien er – kort fortalt – at Kesi brokker sig på sin Instagram story over Danske Bank og Nordea. Danske Banks Instagram-ansvarlige, Peder, svarer på den nævnte story med en besked fyldt med Kesi-sangtitler. Kesi er ikke imponeret. Det er vi heller ikke; I er en bank. Den største. Den mest seriøse. Den mest skandaleombruste…. 

Advice og Falck-sagen

Det er altid sværest at tage sin egen medicin. Og vi kan jo også sagtens sidde og spille hellige. Men altså – her har vi den største skandale i mange år i kommunikationsfaget, og her må man så sige, at Advice vasker hænder med en undskyldning om, at de ikke lige vidste, hvad der foregik. Det hele skyldtes to medarbejdere, der ikke længere var der. (Hov… det lyder sgu da som… arh, nu skal vi nok lade jer være DB). Vi siger det lige: Hvis man har en så stor kunde som Falck på et kommunikationsbureau, så VED ledelsen udemærket godt, hvad der foregår. Vi tror sgu ikke på dig Espen. Men hey, det har tilsyneladende hverken påvirket bundlinjen eller haft andre konsekvenser. Espen fortsætter. Advice fortsætter. Bureauet er ikke ekskluderet nogle steder og Falck har indtil videre ikke stillet økonomiske krav. Tværtimod har hele kommunikationsbranchen – med Advice i førertrøjen – siden været vildt optaget af at sætte etiske retningslinjer op, “så den slags aldrig sker igen”…. Hvilket er fint nok, men altså en anelse mærkværdigt, når bureauet i centrum for skandalen danser med omkring håndvasken. Men som Espen siger: ”Jeg tager gerne en dialog og en kaffe, så jeg kan genvinde din tillid. Jeg håber, vi kan dyrke en samtale, inden vi svinger køllen alt for hårdt mod hinanden!”

Trolling af DF på sociale medier

Dansk Folkeparti må tage prisen som det mest baskede parti – eller bare de mest bashede på sociale medier omkring valget. Men det er godt nok også svært, når man har fået frataget titlerne som både mest populistisk og mest indvandrerkritisk på én gang af nye partier. Hvad dælen skal man så mene? DF fandt på den geniale strategi at stille en masse spørgsmål, hvor meningen var, at man skulle svare i linje med DFs politiske linje. Det udviklede sig i stedet til en decideret trolling, hvor tusindevis benyttede lejligheden til det modsatte. Det blev så stort et fænomen, at den også gik til News & Co. Af artiklen kan man så også se, at DF må have evalueret kampagnen og efterfølgende fjernet de pågældende posts. Rule number one på sociale medier: Lad være med at stille spørgsmål, du ikke kender svaret på. Rule number two, hvis det ikke virker i første hug, så lav det om i stedet for at rulle statisk videre. Nu ved i det, DF.

Der blev stemt “ja” mange flere gange, end der blev stemt “nej” til dette opslag.

Gokkejokkes Pornomemes

Vi fortsætter i samme rille med Gokkejokke-annoncer på Pornhub. Vi ryger i kategorien håndværkerslogans, men Gokken har sikkert ramt målgruppen lige på klatten. Det var, hvad det var, langt sjovere var strømmen af memes, der dukkede op efterfølgende. Det kunne snildt have været en topper. Men vi synes ærlig talt politik og landets ledelse bør kommunikere på et højere og vigtigere plan. Derfor er Gokkejokkes pornostunt et godt billede på hele valget og en selvskreven flopper.

Nets’ udbyttesag

Hvorvidt Nets’ chefer er berettigede til milliardbonuser skal vi ikke gøre os til dommer over her. Men set i lyset af løbende finansskandaler, monopolsager og ikke mindst kritik af andre virksomheders topchefers store bonusser, så kan det undre, at man tror Børsens afsløringer af Nets’ rekordbonusser blot kan ties ihjel. Men det gjorde de; Altså sagde “ingen kommentarer”. Det holdt så i rundt regnet tre uger, før Berlingske så kunne lave kioskbaskeren: ‘Nets-direktør bryder tavsheden’. Her er hvad han sagde:

Du kan få op mod en kvart milliard. Er det rimeligt?

»Vi har hørt kritikken, og jeg tror, at det er vigtigt, at vi lytter til den, og at vi prøver at komme ud og fortælle, hvad det her det egentlig handler om.«

Og hvad handler det egentligt om?

»Det kommer jeg ikke til at kommentere på i dag. Det kommer. Det, som er vigtigt, hvis jeg sådan skal tage den helt overordnede historie, det er det her med, at vi har et marked i Europa, som er klar til at blive udviklet. Et marked i Europa, som rent faktisk gerne vil have det, vi kan. Hvis vi lykkes med det, vi har gang i, så får vi skabt et stort eksporteventyr for Danmark. Vi kan faktisk gå hen og blive en af Danmarks ti største virksomheder med en rækkevidde helt ud i Europa, hvor vi skaber værdi for samfundet.«

Er det nødvendigt med sådan et aktieprogram for at skabe værdi for samfundet?

»Det har jeg ingen kommentarer til.«

Hvilket signal mener du, at det sender?

»Vi har hørt på kritikken, og det kommer vi også til at svare på.«

Vi lader den lige stå. Ret længe, for så vidt vides, så har Nets stadig ikke svaret. Eller nå jo – det er måske fordi, man skal have en meget stor bonus for at sælge til Mastercard, der så igen gør udbetalingen af bonus langt mere sandsynlig. Eller også er det fordi kommunikationschefen også er blevet nogle milloner rigere på samme bonussystem. Eller måske er noget af svaret, at Nets siden også har åbnet et optionsprogram for medarbejderne – som de angiveligt har arbejdet på i… ja stort set lige siden Børsen breakede bonusprogrammet for ledelsen. Vi synes måske godt man kunne have været bedre klædt på til at svare for sig i Nets. Men okay, når man har monopol, så er den slags måske ikke nødvendigt.

Radio(24syv)-udbuddet

Det starter vist nok som en personlig DF-sag under medieforliget, bliver undskyldt med “balance i Danmark”-initiativerne og fører i sidste ende til et radioudbud, der afgøres ud fra et pointsystem, der er så mærkværdigt, at det senere skal granskes politisk. Man overvejer endda, om det hele skal gå om. En sand mediepolitisk storm i egen skysovs, der har slået alle rekorder i antal artikler i forhold til alt andet væsentligt. Vi har spekuleret i, om det hele enten var et spind fra Bertelsen & Brügger, der fik cementeret deres legacy, eller om det måske var den egentlig nye arvtager på FM-båndet Radio4 (staves vist nok R4dio), der cykler derudaf på værste lokalradio-maner. Vi ved det ikke. Vi ved, at det hele fremstår ganske rodet og at ingen endnu har kunnet give en god forklaring på, hvorfor 24syv skulle lukkes, hvorfor R4dio er gået så langt under radaren, hvad ambitionen egentlig er for de nye radiokanaler? Hvorfor man ikke bare lavede en ekstra plads på FM-båndet og så videre – du kan sikkert selv finde på mange flere. I hvert fald er resultatet blevet, at vi nu har fået en ny DAB-taleradio, der ikke kan stave til PewDiePie og heeeelt sikkert får ham til at blive nattevært på vores egen danske DAB-kanal til de unge….. 

Et lille uddrag fra udbudsmaterialet…

FCMs nye hymne

Det kan godt være FCM tager guldet i år, men der er stadig langt til FCKs kommunikationsniveau. Lyt selv. Vi lader den bare stå. Inklusive kommentarsporet. 

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
04feb 20
Trucks ’n’ Plugs Til Kudos

Trucks ’n’ plugs til Kudos

Vi starter 2020 med at byde velkommen til to nye kunder, nemlig et af verdens stærkeste brand inden for befæstigelse; fischer og en af verdens største producenter af lastbiler, busser…

read more
18dec 19
Årets Toppere Og Floppere 2019

Årets toppere og floppere 2019

Så blev det december. Og dermed for 6. gang tid til at se tilbage på årets bedste og værste inden for kommunikation. Vi kalder det årets toppere og floppere. For…

read more
20nov 19
Sælger østers Remoulade?

Sælger østers remoulade?

Er det sejest at sælge remoulade eller østers? Selv om kommunikation skal mærkes på bundlinjen, så er det ikke nødvendigvis cash-cow’en, der skal være omdrejningspunktet. Derimod kan nicheprodukter sagtens være…

read more
Back To Top