skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Dårlig kommunikation og risikostyring er rasende dyrt for byggeriet

Det koster dyrt, når bygherrerne glemmer at sikre legitimitet og tillid til deres projekter. Alligevel er strategisk kommunikation alt for ofte en mangelvare i byggebranchens risikostyring.  

Flere og flere byggeprojekter bliver udsat for hård kritik. Det betyder, at nogle af projekterne må skrottes, mens andre først lykkes efter store ændringer. I begge tilfælde koster det rasende mange penge for bygherren. Problemet er, at kritik på de sociale medier hurtigt kan udvikle sig til indblanding fra politikere og stærke interessegrupper. Tag for eksempel byggeriet på Amager Fælled, hvor man var kommet langt med planerne for 2.500 nye boliger. Arkitektfirmaet Vandkunsten havde vundet konkurrencen om masterplanen for området, og By & Havn havde etableret et fælles projektselskab med Pension Danmark. 

Så kom en gruppe borgere anført af tv-kokken Nikolaj Kirk – nabo til projektet – i vejen for byggeriet, der har været planlagt i mere end 25 år. Eftersom det var valgår, lyttede politikerne, og projektet blev sløjfet. Alle parter tabte både tid og penge, og By & Havn måtte lede efter nye arealer, der kan give de 1,9 mia. kr. til metrobyggeri, man skulle have tjent på projektet. 

Problemerne opstod bl.a., fordi bygherren ikke havde gødet jorden, før man begyndte at fortælle om de store planer for området. Man overså, at byggerier er komplekse projekter, der påvirker hele det omkringliggende samfund, og de derfor rummer modsatrettede interesser og potentielle konflikter. Når bygherren ikke adresserer konflikterne undervejs, og opbygger legitimitet for projektet helt fra begyndelsen, giver det problemer. 

Kortlæg interessenter helt fra starten – og plej dem

Der er ikke en færdig opskrift på, hvad en bygherre kan gøre for at undgå dyre problemer. Men der findes en række minimumskrav til den strategiske kommunikation, der skal indtænkes i nye byggerier: 

Begynd med at finde ud af, hvem der er de væsentligste eksterne interessenter for byggeriet. Det kan f.eks. være politikere, ressourcestærke naboer, lokale virksomheder, kulturinstitutioner eller forretningslivet. Lyt til dem. Find ud af, hvad de ønsker for deres lokalområde. Det kunne jo være, at bygherren får nogle gode idéer, der kan være med til at gøre byggeriet mere attraktivt for de fremtidige købere. 

Lav derefter en attraktiv fortælling om det boligområde, man ønsker at udvikle. Her er Carlsbergbyen et godt eksempel på rettidig omhu. Man lagde fra begyndelsen vægt på at skabe historien om en helt ny bydel, hvor virksomheder, beboere og institutioner får adgang til det gode liv med forretninger og kulturliv. Så selv om der er kritiske røster, når midlertidige kulturprojekter må vige pladsen, skaber kritikken aldrig alvorlige problemer for udbygningen af Carlsbergbyen. 

Projekter kan altid blive udfordret. Også når de er godt i gang. Så vær klar til at pleje interessenterne fra idé og udvikling, til byggeriet står færdigt. Det gør man bedst ved at sikre, at projektet bliver set som en attraktiv del af byudviklingen og bygherren opfører sig socialt og miljømæssigt ansvarligt. Det øger chancerne for at skabe et godt og lønsomt projekt. 

For øvrigt er en del af det aflyste byggeri på Amager Fælled nu flyttet til et fredet areal i Sydhavnen, og modstanden mod projektet vokser dag for dag – et rigtig godt eksempel på, at det kan blive rasende dyrt, når strategisk kommunikation med interessenterne ikke er en del af risikostyringen af et byggeprojekt.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
09sep 19
Kan Man Købe Sig Til Indflydelse?

Kan man købe sig til indflydelse?

Mange såkaldte influencers passer deres online profil som fuldtidsbeskæftigelse og er dermed blevet ultrakommercielle reklamesøjler enhver kan købe sig ind på. Men er det så stadig hipt, giver det influence…

read more
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
Back To Top