skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Den gode historie

Hvorfor er den gode historie vigtigere end nogensinde – og hvordan finder man frem til den?

Vi var nyligt til Vækstfondens Årsmøde, hvor vi mødte mange interessante investorer og iværksættere. Fælles for dem alle var, at de kunne nikke genkendende til, at alt for mange virksomheder mangler den helt basale grundfortælling: Den gode historie om, hvorfor de er til og hvad de betyder for dig og mig.

Men lad os starte med hvorfor, den gode historie er vigtigere end nogensinde. Den ene årsag er internettet og de sociale medier. Forbrugere og andre målgrupper har aldrig før haft så store muligheder, for at engagere sig, og gå i dialog med brands og virksomheder.

Den anden årsag er, som konsekvens af den første, at de traditionelle kommunikationskanaler er splittet til atomer. For blot 15 år siden, kunne vi stadig mødes og diskutere, hvad vi så i TV i går. Men TV er ikke længere en alt-dominerende faktor – vi streamer og går på mobilen i stedet. Vi fanges mere af fænomener på Facebook. Vi er ikke bundet til nationale kanaler, men lever i en global informationsstrøm – hele tiden påvirket. Hele tiden opdateret. Fra mange kilder, og mange forskellige enheder.

Hvordan sorterer vi som mennesker i den strøm? Vi finder, følger og engagerer os i det, der rører vores personlige interesser allermest. Alt andet er støj, der sorteres fra. Når vi samtidig kan gå i dialog via internettets muligheder – fra personaliserede shopping oplevelser, customizede produkter og direkte real-tids kommunikation via sociale medier, så er al kommunikation sat tilbage til fremtiden: Det handler om én til én dialog. Eller om at skabe følelsen af én til én dialog. Massekommunikation i den gammeldags forstand er død.

Samtidig er der meget få produkter og services, der er unikke i form og funktion. Om vi ser på marmeladen fra den gamle fabrik, servicen i din bank eller funktionen af en hammer, så ligger en kæmpe del af den værdi, vi er villige til at betale ekstra for, i selve brandet. Eller med andre ord, i den gode historie, der låner os en identitet som bruger og kunde.

Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at have en historie, der tænder, fænger, engagerer og holder ved.

—-

Det stiller krav til den gode historie. For historien skal både være troværdig, den skal kunne udfoldes på alle planer og i hele virksomhedens kommunikation. Virksomheder og organisationer er også blevet langt mere transparente, derfor nytter det ikke, at vi fortæller en fantastisk historie om produktet alene, hvis kunden møder en helt anden fortælling i kundeservice, eller læser noget modsat om virksomheden i avisen.

Den gode historie skaber derfor altid brand, identitet, troværdighed. Uanset om det er hele virksomhedens idé-grundlag, eller om det “blot” er et delelement i markedsføringen af et bestemt produkt. Og det er netop her kæden ofte springer af; mange glemmer at dykke ned i historik, virksomhedskultur og ikke mindst målgruppens opfattelse af status quo, når de udvikler en markedsførings-idé.

Resultatet er i bedste fald, at man kommer op med en idé, der ikke er levedygtig. Og i værste fald, at historien bliver utroværdig – simpelthen fordi man springer for mange trin over på perceptionsstigen. Eller sagt med andre ord; man bliver ikke smart, bare fordi man siger man er det. Selv den lille del-historie skal altid kunne favne virksomhedens helt overordnede grundfortælling.Vi har tidligere skrevet om sådanne eksempler – se indlægget om SWIPP, de Konservatives kampagne og ikke mindst årets toppere og floppere.

—-

For at finde frem til den gode historie, er man derfor nødt til at se på genstanden for kampagnen i et bredere perspektiv. Her er vores fire gode råd til at fortælle bedre historier:

1 – Tag udgangspunkt i målgruppen – det er trods alt dem derude, der skal kunne forstå og relatere sig til dit budskab. Det vigtigste spørgsmål at stille sig selv er; hvorfor skulle de interessere sig for netop dette budskab, produkt eller denne service?

2- Kig udefra og ind på virksomheden – er det et troværdigt budskab i forhold til virksomhedens størrelse, historik og hvordan virksomheden opfattes i omverden i dag? Overvej om man skal bygge historien op i flere tempi.

3- Kig forbi selve produktet – Sæt dig i målgruppens sted og tænk over, hvordan de kan/skal/vil bruge produktet eller servicen. Måske er det slet ikke den rigtige kanal, der fokuseres på? Måske er det slet ikke et kommunikationsproblem?

4- Tag et reality tjek – hvordan ser tendenserne ud i samfundet lige nu. Er Jeres produkt overhovedet interessant. Eller måske er det meget kontroversielt? – Og hvordan kan man udnytte tendenser og agendaer?

Dengodehistorie
Først når dette er på plads, har man fundamentet til at tænke på kreativ eksekvering, kanaler og virkemidler. Og faktisk – hvis man har gjort et godt forarbejde, så kommer den sidste del (næsten) af sig selv…

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top