skip to Main Content

Det er så nemt at skyde på Løkke, når vi ikke har en bedre historie…

Det er ikke nogen nyhed, at politikere rejser dyrt…

Reality check – VIP rejser skal være hurtige, fleksible, sikre og personen skal ankomme udhvilet. Det koster. De booker heller ikke selv deres rejser og bruger næppe tid på, at finde de billigste løsninger. Og Lars (eller hans rådgivere) kunne måske have sagt sig selv, at det ikke var smart ligefrem at flyve på 1ste, når der nu allerede havde været en tidligere bilagssag. På trods af, at ingen regler er brudt og rejserne sikkert er foregået helt som man plejer i GGGI.

Men når pressemødet kan tage fire timer og kun handle om Løkkes bilag, viser det desværre bare, hvor meget dansk politik i dag handler om personfnidder, sensationssager og bevidstløs halsen efter den næste meningsmåling.

Den her sag burde ikke handle om manden, men om GGGI og Danmarks støtte på 90 millioner. Tænk hvis det nu er rigtigt, at Lars har rykket GGGI fra en pamper organisation med rod i regnskaberne i retning af noget mere strømlinet og anerkendt. Så var de 90 millioner ikke helt spildt og Lars’ ene million var måske ok givet ud. Eller tænk nu, hvis det ikke var sandt og GGGI virkelig er en pilrådden frugt – hvem har så ansvaret for at tildele en sådan organisation 90 millioner skattepenge. Og hvorfor træder Lars ikke tilbage som formand så?

Men det kræver selvfølgelig en del mere analyse end Løkkes egne bilag – og det er næppe heller en ren dansk opgave. Og det havde da også været alt for modigt, hvis nu Lars, oppositionen eller medierne havde taget det perspektiv på sagen. Så er det meget nemmere at gå til stålet omkring datterens rejseudlæg på 24.000 kroner.

For vi holder os helst til manden og ikke bolden. Og der er desværre ikke nogen tilbage, der tør tale om politiske visioner mere. Der er ingen, der tør svinge sig op til den store fortælling om, hvad man gerne vil med Danmark, danskerne og os i verden.

Det ironiske er bare, at hvis nu Lars, Helle og de andre faktisk havde en større fortælling, at byde på og at både politikerne og medierne insisterede. Også når det var svært at fange interessen hos danskerne og meningsmålingen gik den forkerte vej. Så ville det også være mindre interessant, om de havde rejst for en million eller en halv million. På samme vis som vi gladeligt betaler premium for en Gucci taske eller en iPhone – fordi den større historie end “taske” og “telefon” er så meget mere værd.

Og det allermest sørgelige i hele den her fortælling er, at politik faktisk har stor indflydelse på vores liv, og netop derfor burde handle om så meget mere end spin, meningsmålinger og salgsstrategier.

Seneste indlæg
25apr 18
Har Du Rørt Ved Dine Kunder I Dag?

Har du rørt ved dine kunder i dag?

I en tid med flere digitale muligheder er det vores spådom, at det personlig touch bliver desto mere vigtigt, hvis du skal skabe loyalitet hos dine kunder. Når man ringer…

read more
15feb 18
Nej, Nej Og Atter Nej

Nej, Nej og atter Nej

Hvilket bureau til kommunikationsrådgivning ville du vælge - det bureau, der siger nej til opgaver eller det bureau, der siger ja til det hele? I løbet af den seneste uge…

read more

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre

Årets toppere og floppere i kommunikation 2014

Hvad har en død giraf, stegt flæsk med persillesovs, en rumænsk bil og Eurovision til fælles? De blander sig alle…

Flyvende start på året for Kudos

Kudos Kommunikation har fået en flyvende start på året. Vi har fået fire nye kunder, skiftet adresse, opdateret logo og…

Back To Top
×Close search
Search