skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Det er så nemt at skyde på Løkke, når vi ikke har en bedre historie…

Det er ikke nogen nyhed, at politikere rejser dyrt…

Reality check – VIP rejser skal være hurtige, fleksible, sikre og personen skal ankomme udhvilet. Det koster. De booker heller ikke selv deres rejser og bruger næppe tid på, at finde de billigste løsninger. Og Lars (eller hans rådgivere) kunne måske have sagt sig selv, at det ikke var smart ligefrem at flyve på 1ste, når der nu allerede havde været en tidligere bilagssag. På trods af, at ingen regler er brudt og rejserne sikkert er foregået helt som man plejer i GGGI.

Men når pressemødet kan tage fire timer og kun handle om Løkkes bilag, viser det desværre bare, hvor meget dansk politik i dag handler om personfnidder, sensationssager og bevidstløs halsen efter den næste meningsmåling.

Den her sag burde ikke handle om manden, men om GGGI og Danmarks støtte på 90 millioner. Tænk hvis det nu er rigtigt, at Lars har rykket GGGI fra en pamper organisation med rod i regnskaberne i retning af noget mere strømlinet og anerkendt. Så var de 90 millioner ikke helt spildt og Lars’ ene million var måske ok givet ud. Eller tænk nu, hvis det ikke var sandt og GGGI virkelig er en pilrådden frugt – hvem har så ansvaret for at tildele en sådan organisation 90 millioner skattepenge. Og hvorfor træder Lars ikke tilbage som formand så?

Men det kræver selvfølgelig en del mere analyse end Løkkes egne bilag – og det er næppe heller en ren dansk opgave. Og det havde da også været alt for modigt, hvis nu Lars, oppositionen eller medierne havde taget det perspektiv på sagen. Så er det meget nemmere at gå til stålet omkring datterens rejseudlæg på 24.000 kroner.

For vi holder os helst til manden og ikke bolden. Og der er desværre ikke nogen tilbage, der tør tale om politiske visioner mere. Der er ingen, der tør svinge sig op til den store fortælling om, hvad man gerne vil med Danmark, danskerne og os i verden.

Det ironiske er bare, at hvis nu Lars, Helle og de andre faktisk havde en større fortælling, at byde på og at både politikerne og medierne insisterede. Også når det var svært at fange interessen hos danskerne og meningsmålingen gik den forkerte vej. Så ville det også være mindre interessant, om de havde rejst for en million eller en halv million. På samme vis som vi gladeligt betaler premium for en Gucci taske eller en iPhone – fordi den større historie end “taske” og “telefon” er så meget mere værd.

Og det allermest sørgelige i hele den her fortælling er, at politik faktisk har stor indflydelse på vores liv, og netop derfor burde handle om så meget mere end spin, meningsmålinger og salgsstrategier.

Seneste indlæg
10okt 18
Kan Man Tørre Røv I Kommunal Branding?

Kan man tørre røv i kommunal branding?

I 2017 brugte de 98 danske kommuner samlet 200 millioner kroner på at brande sig selv. Er det spild af skattekroner, eller er det nødvendigt for fremdrift og overlevelse? Overskriften…

read more
21sep 18
Et Spørgsmål Om Tillid

Et spørgsmål om tillid

Den eneste iboende værdi penge har, er den tillid vi har til dem som betalingsmiddel. I sin grundessens må en bank læne sig op ad den samme præmis. Men det…

read more
13aug 18
Synd For Kaffen Og Den Gode Bog

Synd for kaffen og den gode bog

“10 bøger du skal læse i din ferie” og “derfor siger vi nej til kaffemøder”, blev en del af sommer-optakten på de sociale medier. Det er sikkert godt for likes,…

read more
Back To Top
×Close search
Search