skip to Main Content

Dyrk agurkerne

Skal man stadig lave PR-historier, når agurketiden rammer? Ja måske – her kommer et par tips og tricks til dit sommerspin.

Så snart skolernes sommerferie går ind, så går telefon og mail død. Så sidder man der på det allerede halvtomme kontor og får lige sat de sidste kommaer i planer og strategier inden det hele lægges i skuffen. For allerhelst holder vi fri – der er jo alligevel ingen andre på arbejde.

Men der bliver stadig produceret nyhedshistorier – blot sjældent af de sædvanlige journalister – og stort set hvert år, ser vi historier, der ALDRIG ville få luft til at lette uden for sommersæsonen. Populært kaldet agurketidshistorier.

Så hvordan kan du dyrke dine egne agurker og få airtime du ellers ikke ville få? Her kommer et par staldtips.

Planlæg

Få planlagt dine agurker i god tid. Da resten af firmaet er på ferie, så er det ikke nu du skal have godkendt citater og verificeret fakta. Så selv om tiden op til sommerperioden oftest er præget af hektiske deadlines, så hold lige hovedet koldt en halv dag i maj og tænk to måneder frem.

Der er også rigtig mange journalister, der lægger historier i sommerbunken. Det vil sige, at de i mellem april og juni producerer historier, der kan publiceres i sommerperioden, hvis mediet mangler stof. Hvis du har faste kontakter blandt journalisterne, så kan du med fordel give dem et par af de “lette” historier, der ikke kræver det store arbejde for dem, at få gjort klar til sommerbunken.

Giv dig tid og vær heldig

Hvis du skal ud og sælge en historie ind efter 25. juni, så giv dig god tid. De fleste faste journalister er taget på ferie og redaktionerne er tyndt bemandet. Det betyder, at du ofte kan blive kastet lidt rundt, før du ender hos den rette. Og fordi redaktionen er tyndt bemandet, så giver det også ofte rokeringer, hvis der nu trods alt sker noget som medierne skal skrive om. Derfor kan din historie godt fange umiddelbar interesse, men derefter blive lagt til side.

Du skal derfor væbne dig med tålmodighed og måske ringe en del flere gange, end du er vant til. Og du skal selvfølgelig ikke komme med en historie, der har skarpe deadlines. Med mindre den selvfølgelig er rigtig god.

Den rette historie

Hvad er den bedste sommeragurk så? Den skal selvfølgelig have elementerne af en nyhedshistorie – som altid. Men du kan med fordel vinkle den i forhold til feriestemningen; vejret, ferie eller gode råd når du… Du kan også skrue lidt mere op for blusset i temaet “en skør skør verden”, hvis du kan huske dét magasin. Husk, at medierne er lige så bevidste om deres læsere, som du er om dine kunder. Og læserne vil gerne have lidt lettere og mere underholdende stof i hængekøjen. Sidst men ikke mindst, så kan du også med fordel skrue mere op for temaet “alle danskere” – altså dreje din nyhed over på nationens interesse. For vi har en tendens til at skue mere indad i agurketiden end kigge på de globale tendenser.

De sure agurker

Og så er agurketiden jo alment kendt for det eminente tidspunkt til at sende de sure agurker ud. Altså historier, du helst ikke vil have omtale af – men som af en ene eller anden grund skal meddeles. Når de faste journalister er på ferie, så kan du sende den til ferieafløseren, der måske ikke helt er inde i problematikken og derfor ikke gør mere ved den end en enkelt notits. Du kan også med fordel gøre historien mere kompleks end den egentlig er, så det ser ud som om det kræver research hos journalisten for at skrive historien. Netop i sommerperioden giver det en ret god chance for at ingen så vil røre den med en ildtang.

———

Det var de fire gode råd. Husk – medierne er ikke mere dovne end os andre i sommervarmen. De er blot tyndt bemandet, men skal stadig levere indhold. Og det giver plads til at gro et par agurker.

God fornøjelse.

Seneste indlæg
03jul 18
Dyrk Agurkerne

Dyrk agurkerne

Skal man stadig lave PR-historier, når agurketiden rammer? Ja måske - her kommer et par tips og tricks til dit sommerspin. Så snart skolernes sommerferie går ind, så går telefon…

read more
25apr 18
Har Du Rørt Ved Dine Kunder I Dag?

Har du rørt ved dine kunder i dag?

I en tid med flere digitale muligheder er det vores spådom, at det personlig touch bliver desto mere vigtigt, hvis du skal skabe loyalitet hos dine kunder. Når man ringer…

read more

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre

Flyvende start på året for Kudos

Kudos Kommunikation har fået en flyvende start på året. Vi har fået fire nye kunder, skiftet adresse, opdateret logo og…

ESSVE vælger Kudos

Kudos skal hjælpe svensk kæmpebrand inden for byggebranchen med at bryde isen i Danmark. ESSVE - Nordens største leverandør af…

Back To Top
×Close search
Search