skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Dyrk agurkerne

Skal man stadig lave PR-historier, når agurketiden rammer? Ja måske – her kommer et par tips og tricks til dit sommerspin.

Så snart skolernes sommerferie går ind, så går telefon og mail død. Så sidder man der på det allerede halvtomme kontor og får lige sat de sidste kommaer i planer og strategier inden det hele lægges i skuffen. For allerhelst holder vi fri – der er jo alligevel ingen andre på arbejde.

Men der bliver stadig produceret nyhedshistorier – blot sjældent af de sædvanlige journalister – og stort set hvert år, ser vi historier, der ALDRIG ville få luft til at lette uden for sommersæsonen. Populært kaldet agurketidshistorier.

Så hvordan kan du dyrke dine egne agurker og få airtime du ellers ikke ville få? Her kommer et par staldtips.

Planlæg

Få planlagt dine agurker i god tid. Da resten af firmaet er på ferie, så er det ikke nu du skal have godkendt citater og verificeret fakta. Så selv om tiden op til sommerperioden oftest er præget af hektiske deadlines, så hold lige hovedet koldt en halv dag i maj og tænk to måneder frem.

Der er også rigtig mange journalister, der lægger historier i sommerbunken. Det vil sige, at de i mellem april og juni producerer historier, der kan publiceres i sommerperioden, hvis mediet mangler stof. Hvis du har faste kontakter blandt journalisterne, så kan du med fordel give dem et par af de “lette” historier, der ikke kræver det store arbejde for dem, at få gjort klar til sommerbunken.

Giv dig tid og vær heldig

Hvis du skal ud og sælge en historie ind efter 25. juni, så giv dig god tid. De fleste faste journalister er taget på ferie og redaktionerne er tyndt bemandet. Det betyder, at du ofte kan blive kastet lidt rundt, før du ender hos den rette. Og fordi redaktionen er tyndt bemandet, så giver det også ofte rokeringer, hvis der nu trods alt sker noget som medierne skal skrive om. Derfor kan din historie godt fange umiddelbar interesse, men derefter blive lagt til side.

Du skal derfor væbne dig med tålmodighed og måske ringe en del flere gange, end du er vant til. Og du skal selvfølgelig ikke komme med en historie, der har skarpe deadlines. Med mindre den selvfølgelig er rigtig god.

Den rette historie

Hvad er den bedste sommeragurk så? Den skal selvfølgelig have elementerne af en nyhedshistorie – som altid. Men du kan med fordel vinkle den i forhold til feriestemningen; vejret, ferie eller gode råd når du… Du kan også skrue lidt mere op for blusset i temaet “en skør skør verden”, hvis du kan huske dét magasin. Husk, at medierne er lige så bevidste om deres læsere, som du er om dine kunder. Og læserne vil gerne have lidt lettere og mere underholdende stof i hængekøjen. Sidst men ikke mindst, så kan du også med fordel skrue mere op for temaet “alle danskere” – altså dreje din nyhed over på nationens interesse. For vi har en tendens til at skue mere indad i agurketiden end kigge på de globale tendenser.

De sure agurker

Og så er agurketiden jo alment kendt for det eminente tidspunkt til at sende de sure agurker ud. Altså historier, du helst ikke vil have omtale af – men som af en ene eller anden grund skal meddeles. Når de faste journalister er på ferie, så kan du sende den til ferieafløseren, der måske ikke helt er inde i problematikken og derfor ikke gør mere ved den end en enkelt notits. Du kan også med fordel gøre historien mere kompleks end den egentlig er, så det ser ud som om det kræver research hos journalisten for at skrive historien. Netop i sommerperioden giver det en ret god chance for at ingen så vil røre den med en ildtang.

———

Det var de fire gode råd. Husk – medierne er ikke mere dovne end os andre i sommervarmen. De er blot tyndt bemandet, men skal stadig levere indhold. Og det giver plads til at gro et par agurker.

God fornøjelse.

Seneste indlæg
09nov 18
Rettidig Omhu

Rettidig omhu

Når hverken banken eller politikerne kan finde ud af det, så må Mærsk træde til. Danske Bank skal opføre sig ordentligt er det kontante budskab. Det er godt og usædvanligt.…

read more
10okt 18
Kan Man Tørre Røv I Kommunal Branding?

Kan man tørre røv i kommunal branding?

I 2017 brugte de 98 danske kommuner samlet 200 millioner kroner på at brande sig selv. Er det spild af skattekroner, eller er det nødvendigt for fremdrift og overlevelse? Overskriften…

read more
21sep 18
Et Spørgsmål Om Tillid

Et spørgsmål om tillid

Den eneste iboende værdi penge har, er den tillid vi har til dem som betalingsmiddel. I sin grundessens må en bank læne sig op ad den samme præmis. Men det…

read more
Back To Top
×Close search
Search