skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

En Swippser

Her er en ikke-nyhed; Swipp er ingen nyhed. Swipp blev lanceret en måned efter Danske Bank lancerede MobilePay. I løbet af kort tid blev MobilePay en kæmpe succes med i dag omkring 1.5 million brugere. Imens blev Swipp glemt – indtil nu, hvor de 88 banker bag Swipp, forsøger at relancere appen med en storstilet reklamekampagne, der skal få Swipp til at blive større end MobilePay. Hvorfor?

Jeg forsøgte, at bruge Swipp før MobilePay. Jeg havde bare ikke nogen, jeg kunne sende penge til, for alle andre bruger MobilePay. 1,5 millioner brugere på 1.5 år kan ikke tage fejl. MobilePay er godt, det er nemt og det virker. Det er næppe kun fordi, at MobilePay blev lanceret en måned før Swipp, at det blev MobilePay, der satte standarden for små mobile betalinger. Fra brugerfladen til markedsføringen, var Danske Bank bedre fra starten, og fik lukket et kæmpe hul i markedet.

Nu er sammenslutningen af banker bag Swipp endelig vågnet af Tornerosesøvnen. Med en storstilet TV-kampagne, og budskabet om, at de vil slå MobilePay af banen, forsøger de at overbevise danskerne om at Swipp er bedre.

Men ret beset – bortset fra, at man kan overføre op til 10.000 kroner mod MobilePays 2.000 kroner, så er der ingen som helst forskel i funktionalitet. Der er tale om fuldstændigt komplementære produkter – bortset fra, at MobilePay har 1.5 millioner brugere, og har nået samme status i sprogbruget som når vi siger Google, om noget vi søger på nettet.

Her i september løftede Danske Bank for statistikken bag MobilePay betalinger. Den viste – ganske interessant – at, desto større beløb vi overfører, desto større skærm bruger vi.

10562506_722492281132391_5255190161026106908_o

Derfor er Swipps eneste differentiering overfor MobilePay, næppe den store konkurrencefordel. Og det er da heller ikke det, der slås på i reklamekampagnen, der ifølge kommentarerne på diverse sociale medier, rammer helt ved siden af. Hvorfor forsøger man at overbevise danskerne med at klistre et humoristisk, emotionelt serie-univers på en app, der kan overføre penge? Der er virkelig meget små chancer for, at nogen som helst skal kunne tilegne sig et emotionelt eller humoristisk tilhørsforhold til en mobil-app!

I en verden med to komplementære produkter, der begge kræver, at modtager har samme applikation, vil det altid være applikationen med det største antal brugere, der vinder.
Derfor kan Swipp kun slå MobilePay ved, enten at være signifikant bedre, eller ved at gøre tingene anderledes. Og her taler vi ikke om, et anderledes, men dødsdømt, reklameunivers – lige meget, hvor sjov idéen om at verden har fået Swipp, så ud på tegnebrættet.

Hvis folkene bag Swipp, havde gjort sig ulejligheden at sætte sig bare en smule ind i brugernes sted, så stiller både applikationen og reklamekampagnen det helt store spørgsmål; Hvorfor skulle vi gøre os den ulejlighed at skifte til Swipp, når MobilePay fungerer?

Man bør skifte fokus, når man er oppe mod en markedsleder

I første runde står Swipp altså over for en umulig opgave – eller en catch22. De har positioneret sig som konkurrenten til MobilePay, men de bliver aldrig større, så længe forbrugerne ikke har et godt incitament for at skifte markedets de-facto standard ud.

Derfor burde Swipp finde en anden position. Og netop med muligheden for at sende beløb op til 10.000 kroner, er Swipp måske mere oplagt som betalingsmiddel i butikker. Selvom MobilePay også er på vej her, så ville det ikke længere være MobilePay, der var den egentlige konkurrent. Det ville i stedet være iZettle med flere. Så ville Swipp også kunne udnytte forskellen i transaktionsstørrelse til en egentlig konkurrencefordel. Og det ville også være et lagt mere troværdigt budskab at kommunikere.

Med en målrettet BtB kampagne – der sikkert kunne gøres en del billigere end TV-reklamer – burde det ikke være svært at overbevise butikker om, at man kunne slippe for tårnhøje transaktionsgebyrer og abonnementer ved at bruge Swipp til betalingerne. Ganske vist er MobilePay også på vej ind i butikkerne. Men her havde Swipp en chance for at komme først.

Dermed kunne Swipp blive et komplementært produkt til MobilePay, men med et andet brugsmønster. Vi ville bruge MobilePay på loppemarkedet, hos Kalles Kaffevogn og når vi lige skulle overføre de 200 kroner vi havde lånt af vennen. Og vi ville bruge Swipp hos pizza-manden, tøjforretningen og hos isenkræmmeren. Samme produkt. To forskellige brugssituationer. To forskellige positioneringer.

– Og måske en dag kunne Swipp så også bliver større end MobilePay. For det lyder faktisk federe, hvis man siger; “kan du ikke lige Swippe mig en 20’er”.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top