skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Er du kanin eller chauffør?

Vi står i en situation, vi aldrig har prøvet før. Det letteste er at sætte sig ned og stirre på krisen som kaninen, der sidder og stirrer i forlygterne på bilen, der har kurs lige mod den. Men næst efter at følge myndighedernes vejledninger, så er vores største ansvar at gøre som vi plejer og måske lidt til. Vi har hver især et medansvar for, at konsekvenserne af COVID-19 bliver minimeret – både menneskeligt og økonomisk.

Så her kommer et indlæg i Coronakrisens tegn, for Kudos er stadig åben og i fuld gang – hjemmefra og via FaceTime, telefon og chats. Vi har lige færdiggjort en rundringning til 40 IVECO-forhandlere og værksteder i hele Norden, hvor meldingerne er relativt optimistiske, og der arbejdes kreativt med at holde forretningen kørende – bogstaveligt talt. Vi møder en kæmpe forståelse for afbrydelser og børneansigter, der dukker op på videokonferencer, møder der bliver udskudt og at planlægning foregår fra dag til dag. Altså, som sagt:

  • Fortsæt dit arbejde
  • Hvis du havde tænkt at gå ud og spise, så bestil take-away fra restauranten eller køb et gavekort.
  • Hvis du havde overvejet at købe ting eller tøj, så gør det nu. Du kan jo gøre det online og helst fra en dansk butik.
  • Støt de små og lokale så vidt muligt
  • Lad være med at fyre dit kommunikationsbureau… 😉

Er du ansvarlig for kommunikation og marketing, så husk, at netop nu er dine målgrupper mere medie-eksponerede end nogensinde før. 

I forhold til medierelationer, så kan du lige så godt forberede dig på, at alle forsider de kommende uger (måske måneder) er Corona-relaterede, så nedsæt forventningerne til din omtale og lad journalisten bestemme deadlines. Der er stadig åbent for andre historier end de Corona-relaterede. De tager bare lidt mere tid og timing. 

Keep calm and carry on

Alle taler om krisekommunikation, men indtil videre har de fleste virksomheder faktisk ikke brug for krisekommunikation. Mon ikke de fleste ansatte på nuværende tidspunkt er klar over situationens alvor, så her er der i stedet brug for et tydeligt lederskab, koordination mellem hjemmearbejdspladser samt mandat og fleksibilitet i forhold til indviduelle beslutninger. Ikke en let cocktail, men ikke krisekommunikation i vores bog. Pointen er – for lige at gøre det helt tydeligt – at vi er midt i en stor samfunds- og sundhedskrise. Men der er ingen grund til at påtage sig den krise, hvis ikke du er berørt udover, hvad alle andre er.

Over for kunderne er der al mulig grund til at kommunikere business as (næsten) usual. Du er åben, du er i gang og der er varer nok (det er det, vi gør her), men hold dig til relevans og konkrete tiltag. Vores råd er altså:

  • Lad være med at kommunikere, at du gør som myndighederne siger. Det gør vi alle og det er bare spam.
  • Laver du konkrete tiltag, der er nyttige og ekstra fornuftige – så kommuniker det.
  • Hjælper du andre – reelt altså og ikke bare “Corona-washing” – så kommuniker det.
  • Ryd op i dine planlagte kampagner. Især på sociale medier. Der er stadig mange sponsorerede opslag, der helt tydeligt er lavet før Corona-krisen.
  • Lad være med at click-baite og Corona-promovere. Det er fint, at du sælger noget, som er fantastisk, når man går derhjemme og keder sig eller har huset fuldt af børn. Det skal du selvfølgelig promovere, men gør det helt som du plejer.

Det var ordene herfra i dag. Måske er de anderledes i morgen. Indtil da – hold øjnene fra det skarpe lys, Keep Calm and Carry On. Og følg myndighedernes anvisninger.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
19mar 20
Er Du Kanin Eller Chauffør?

Er du kanin eller chauffør?

Vi står i en situation, vi aldrig har prøvet før. Det letteste er at sætte sig ned og stirre på krisen som kaninen, der sidder og stirrer i forlygterne på…

read more
14feb 20
(Scandinavian) Airlines Ude Af Sync

(Scandinavian) Airlines ude af Sync

I den krænkelsesparate tid er det mere farligt end nogensinde at have holdninger. SAS blev ramt med en forhammer ved at foregive en holdning til skandinavisk identitet. Men for SAS…

read more
Back To Top