skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Et spørgsmål om tillid

Den eneste iboende værdi penge har, er den tillid vi har til dem som betalingsmiddel. I sin grundessens må en bank læne sig op ad den samme præmis. Men det kan være svært at beholde tilliden til Danske Bank.

De har gjort, hvad de kunne i banken. Iværksat deres egen undersøgelse, sagt farvel til topchefen, sagt undskyld og forsøgt at råde bod. Det er krisekommunikation by the book og lidt til; der er kommunikationsmæssigt UG for den åbne kommunikation på hjemmesiden samt Facebook task-forcens loop af den personlige gentagelse af Q&A’en.

Problemet er bare, at det er for sent

Tillid eller tiltro er en følelse og er dét fænomen, som viser sig ved, at et individ har en forventning om eller tro på, at et andet individ er pålideligt. Følelsen af tillid opbygges gennem interaktion og handlinger, hvor kommunikation kan spille en afgørende rolle. Men Danske Bank har ikke længere et kommunikationsproblem.

Indtil videre har banken ikke gjort noget ulovligt, men siden krisen i 2007 har de trukket et tykt spor af selvtilstrækkelig urørlighed, der går stik modsat de sidste ti års efterspørgsel efter en højere etik, moral og selvransagelse i den finansielle sektor. Fra “new normal” kampagnen over udlusning af dårlige kunder til Borgens forklaring om “flere advarselslamper og et kollektivt ansvar i banken”. Hverken Borgen eller bestyrelsesformanden så for alvor kede ud af det. Snarere lidt irriterede over situationen.

Vi har med andre ord mistet tilliden. Det er blevet svært at tro på, at Danske Bank ikke igen vil træde over stregen, og det har ikke noget med kommunikation at gøre. Hverken fra eller til.

Tiden læger alle sår

Og så har vi måske kun set toppen af isbjerget. Finanstilsynet genåbner sagen. Bagmandspolitiet er først lige gået i gang. Stat og kommuner overvejer deres forretninger i banken – om ikke nu, så ved næste udbudsrunde, der allerede rammer næste år.

Tiden læger alle sår siger man. Men det kommer til at tage lang tid for Danske Bank at genvinde tilliden. For det er ikke gjort med en ny kampagne. Der er grænser for, hvor mange gange man kan sige undskyld. 

Tilliden kan kun genvindes gennem et langt og hårdt arbejde, hvor man helt konkret beviser, at man vil det bedre. Og det er jo sindssygt svært, for det skal bevises ved at Danske Bank skal drive bank. Ikke ved at donere penge til anti-hvidvask, støtte landsholdet eller give et større aktie-udbytte.

Danmarks Bank

Der er altså rigtigt – rigtigt – lang vej, hvis Danske Bank stadig drømmer om at genvinde deres pre-krise image som Danmarks Bank.

Så spørgsmålet er om Danske Bank kan og vil begynde at drive bank på end ny måde? Og kan de finde en ny top-chef med nok karisma og empati, der kan lede forandringen? Eller sagt med andre ord; kan man genopfinde Danske Bank? 

Men mon ikke man vælger at lade tiden læge alle sår. 

Imens fejrer tidligere Lehman Brothers så ti-året for krakket med cocktails og kanapéer i London, New York og Hong Kong.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top