skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

2 x 4 gode råd: Få mere ud af LinkedIn

LinkedIn handler ikke om dit næste job. LinkedIn handler om at pleje og udvide dit netværk. Og deraf kommer der nye jobmuligheder, kunder og samarbejdspartnere.

Selvom flere og flere virksomheder er ved at få øjnene op for LinkedIn, så er der stadig mange, der ser LinkedIn som jobsøgnings- og rekrutteringsplatform. Og selv om det stadig er en vigtig del af LinkedIn, så kan det sociale medie meget mere.

Se på LinkedIn som dit professionelle netværk – og ikke en CV parkering til dit næste job. Netværk er nemlig nøglen til at få mest ud af mediet. Både i form af faglig inspiration og erfaringsudveksling, i forhold til at skaffe flere kunder til din virksomhed, øge kendskabet til virksomhedens brand – og selvfølgelig også til rekruttering og jobsøgning.

Det gælder også for virksomheder, der aktivt bruger LinkedIn. Hvis ikke virksomheden får engageret sine medarbejdere, så går man glip af den virale effekt, der netop er en af pointerne.

Her er otte gode råd til, hvordan du som person, medarbejder eller virksomhedsejer får mere ud af din personlige profil.

Gør noget ud af din profil

1. Et billed siger mere end…

Fjollede, grynede og halvredigerede feriebilleder er sikkert superfedt på Facebook eller Instagram. Men på LinkedIn fortæller de bare, at du ikke helt gad alligevel. Og det er måske ikke det bedste indtryk du kan give din kommende chef, kunde eller samarbejdspartner.

Så få taget et ordentligt og professionelt billede. Og dermed ikke sagt, at det ikke må have kant, humor eller andet særpræg, så længe det ligger i tråd med, hvem du er.

2. Din faglige overskrift

Din faglige overskrift er din vigtigste tekst på LinkedIn. Det er den overskrift du bliver præsenteret med i alle profiloversigter. Her skal du være præcis og faglig. Husk på to ting: LinkedIn tager ikke længere din nuværende stilling eller virksomhed med automatisk, så det skal du skrive. De fleste bruger i dag mobilen – også til LinkedIn – så teksten skal være kort.

En faglig overskrift der for eksempel hedder: “SoMe ekspert – Målgruppen er vigtigst” eller “Change things for the better – Business Innovation”, siger ikke en pind om, hvem du er, blandt 10.000 eksperter og 50.000 buzz-ord du kan omgive dig med. Og “leder efter nye udfordringer”, siger ikke noget om, hvilke udfordringer du søger.

Men du kan for eksempel skrive “Digital Manager hos XXXX – SoMe ekspert og livsnyder”. Så giver du straks et mere præcist billede af dig selv. Ligeledes, hvis du er jobsøgende, så er din faglige profil indledningen til din jobansøgning – og der er faktisk plads til at skrive en del, så længe du sørger for at de første 4-5 ord er sigende (husk igen mobilen).

Glem ikke. Det er din faglige overskrift, der vises i alle oversigter. Så det er her du fanger interessen i det videre klik til din profil.

3. En kort beskrivelse

Den store fejl de fleste begår her, er at skrive teksten præcis som et generisk resumé af deres CV. Det er ofte kedelig læsning.

Selvfølgelig skal du samle et vue over din karriere og kompetencer. Men du kan med fordel gøre det langt mere interessant ved at skrive, hvad du brænder for og hvad du kan bidrage med. Hvad enten det er som arbejdssøgende, sælger, direktør eller freelancer. Uanset, så er det næstefter din faglige overskrift her du sælger dig selv.

Prøv at skrive din tekst igennem efter samme kriterier som en nyhedsartikel:

  • Aktualitet – hvad arbejder du med nu – eller hvad søger du efter nu? Hvorfor er du her?
  • Væsentlighed – hvad kan du bidrage med?
  • Identifikation – hvad kan du?
  • Sensation – du må også kunne noget, der er overraskende for en profil som din?
  • Konflikt – uden at lyde negativ, så må du også gerne lufte en kæphest eller to. Det siger meget om din person.

4. Get your facts straight

Få resten af dine profil facts til at være interessante. Altså: få tidligere ansættelser, uddannelser, udmærkelser, frivilligt arbejde, kompetencer etc fyldt på. Og husk, at du ikke bare skal udfylde drop-downs. Der er faktisk plads til, at du kan skrive fri-tekst om, hvad det nu var du udrettede mens du var hos virksomhed X eller mens du studerede Y.

For eksempel: Del af ledelsesteamet, hvor jeg implementerede ny strategi for XXX. Eller: Mentor for specialeskrivere i XXX

Brug LinkedIn

1. Plej dit netværk

Ask not what your network can do for you, but what you can do for your network. En ganske banal regel, der betyder, at man kun får det igen, som man selv giver. Alligevel er der få, der giver det en alvorlig overvejelse, hvad man kan gøre for sit netværk. Gør det til en regel, at gøre andre i dit netværk en tjeneste minimum en gang om måneden; inviter på kaffe, anbefal til andre, tips om spændende jobs etc. Mulighederne er mange og det skal passe til din stil og relation til den, du kontakter. Men alle de tjenester og hjælpsomhed kommer tilbage til dig.

2. Inviter med en introduktion

Der er desværre stadig mange, der inviterer andre til deres netværk uden en introduktion. Det kan godt være, at det gøres med et enkelt klik via LinkedIn’s anbefaling. Men det er simpelthen uhøfligt ikke at skrive en lille note om, hvorfor man inviterer. Husk på, at du ikke kun inviterer til dit eget netværk, men også bliver en del af den inviteredes. Det er en gensidig tjeneste – og det bør altid følges af en begrundelse for, hvorfor du inviterer. Du behøver dog ikke gruble i ugevis – det kan jo fint være, at du bare gerne vil udvide dit netværk, sælge noget eller finde en potentiel samarbejdspartner. Kort, ligefrem og ærlig besked. Man kan jo altid sige nej.

Næste akt er så, at følge din introduktion op med en længere besked, hvor du kan uddybe årsagen. Du kan lige så godt aktivere dit nyt netværk med det samme.

3. Anbefal

Giv de kontakter du har arbejdet sammen med en anbefaling, så får du som regel én igen. Kan de bruges til noget? Ja – helt sikkert. En person, der har flere anbefalinger viser alle tegn på, at være både fagligt dygtig og god til at pleje sit netværk.

4. Find dine kæpheste & deltag

Præcis som på alle andre sociale medier, så får du ikke meget ud af det, hvis du ikke deltager. Så gør det til en vane, at tjekke dit LInkedIn feed minimum et par gange om ugen. Dele interessante og faglige artikler, samt like eller kommentere på andres.

Det er selvfølgelig common sense for alle SoMe eksperterne. Men der er altså stadig profiler derude, som lader til at tro LinkedIn er en CV-garage.

Udvælg et par områder, der har din personlige og faglige interesse og dyrk dem. Det kan være ting du deler eller kommenterer på. Det kan være virksomheder eller personer du følger. Og selvfølgelig grupper og bestemte diskussioner.

Ikke kun fordi mængden af information og stillingtagen på alle dine sociale platforme kan være en uoverskuelig tidsrøver. Men også fordi det hjælper andre i samme interessesfære til at finde dig.

Sidst men ikke mindst, så er det forhåbentlig også der, hvor du finder den største faglige inspiration.


Vil du høre mere om, hvordan du kan få mere ud af LinkedIn, eller ønsker hjælp til at ramme plet på ovenstående, så er du naturligvis velkommen til at kontakte os.


STEM PÅ OS TIL ÅRETS BLOG!

1000х1000

Kunne du bruge indlægget her, så stem på os til Årets Kommunikationsblog. 

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
14feb 20
(Scandinavian) Airlines Ude Af Sync

(Scandinavian) Airlines ude af Sync

I den krænkelsesparate tid er det mere farligt end nogensinde at have holdninger. SAS blev ramt med en forhammer ved at foregive en holdning til skandinavisk identitet. Men for SAS…

read more
04feb 20
Trucks ’n’ Plugs Til Kudos

Trucks ’n’ plugs til Kudos

Vi starter 2020 med at byde velkommen til to nye kunder, nemlig et af verdens stærkeste brand inden for befæstigelse; fischer og en af verdens største producenter af lastbiler, busser…

read more
18dec 19
Årets Toppere Og Floppere 2019

Årets toppere og floppere 2019

Så blev det december. Og dermed for 6. gang tid til at se tilbage på årets bedste og værste inden for kommunikation. Vi kalder det årets toppere og floppere. For…

read more
Back To Top