skip to Main Content

Har du talt med dine medarbejdere om LinkedIn idag?

Nej vel! Men det burde du. I hvert fald, hvis du har en ambition om at få det fulde udbytte ud af din virksomheds tilstedeværelse på LinkedIn. 

For de fleste virksomheder er LinkedIn et medie, hvor en SOME-ansvarlig eller en ansat i kommunikationsafdelingen laver en sjælden lejlighedsvis statusopdatering, når man nu synes, at man har en nyhed på hånden, eller når en sød kollega fra HR mailer en jobannoncetekst.

Men det er godt fattig udnyttelse af et socialt medie, hvor hver fjerde dansker løbende kigger indenfor. Og risikoen for at din post vil blive opfattet som spam er yderst overhængende.

Der er to ting, som danske virksomheder bør gøre, hvis man ønsker at optimere udbyttet af sin LinkedIn-tilstedeværelse:

  1. Inddrag hele organisationen i ansvaret for virksomhedens LinkedIn satsning!
  2. Og hold op med at pille i egen navle, hvad angår content.

Vi er klar over at begge dele er tough stuff at tage til sig – både for en ledelse og også for virksomhedens kommunikationsansvarlige. De fleste vil lige skulle vende skråen.

Men vi mener det!

Overvej om din virksomheds største asset på LinkedIn er din virksomhedsprofil eller alle dine medarbejderes profiler? Og overvej så, om det mon ikke kunne betale sig at inddrage dine medarbejderes profiler i din LinkedIn-strategi?

Tag snakken med medarbejderne

Det er derfor, vi opfordrer til, at du som leder eller kommunikationsansvarlig tager en snak med medarbejdere eller kolleger om LinkedIn. Dine medarbejderes LinkedIn-profiler er selvfølgelig deres personlige profiler, men de fleste ansatte vil være positivt stillet overfor at samarbejde om ageren og indhold, der også stiller dem i et bedre lys i deres LinkedIn-netværk.

Gør følgende

  • tal med dine medarbejdere og bliv klogere på deres brug af LinkedIn, hvem de er linked op med og hvilke emner, der er relevante i den jobtype-cirkel, som din medarbejder tilhører.
  • Udvid din rolle som leder eller kommunikationsansvarlig fra en, der altid er den, der producerer indholdet til også at være den, der coacher andre i deres SOME-brug og personlige indhold.
  • Og tænk over om du, udover posts til virksomhedsprofilen, også burde servicere dine medarbejdere med gode ideer til posts eller kommentarer skåret indholdsmæssigt efter de forskellige jobfunktioner, som de bestrider.

Men du skal ikke kun gøre op med din faste opfattelse af, hvem der er afsender på din kommunikation på LinkedIn. Du skal også tage et kritisk kig på, hvad det er, du sender ud i netværket.

De fleste virksomheder har behov for at vende kikkerten og grundlæggende begynde at gøre sig tanker om, hvad der kunne interessere netværket, snarere end at pille sig selv i navlen for at finde nye interne historier.

Fra nyhedskanal til byttecentral

I stedet for at bruge LinkedIn som en nyhedskanal, skal man snarere se platformen som en byttecentral. En byttecentral for relevant viden og content.

Gør følgende

  • Find nye historier ved at lytte til netværket og ved at overveje, hvad følgerne har behov for, og hvordan du kan hjælpe dem med dine og din virksomheds kompetencer?
  • Overvej hvordan du kan poste noget content, som er brugbar viden i andres arbejdsmæssige hverdag. Du har jo den fordel, når du udvikler content til LinkedIn, at du præcis ved, hvem dine læsere er.
  • Find ud hvad hvilke temaer, emner og problematikker, som er hotte blandt dine følgere, og tænk over, hvordan din virksomhed kan bidrage til den aktuelle diskurs på en positiv måde.

Har du brug for en sparringspartner til at opgradere din LinkedIn-tilstedeværelse, implementere en ny tænkning i organisationen og gøre content-produktionen mere målgruppeorienteret, så giver vi gerne en kop kaffe på Kudos Kommunikation.

Seneste indlæg
15feb 18
Nej, Nej Og Atter Nej

Nej, Nej og atter Nej

Hvilket bureau til kommunikationsrådgivning ville du vælge - det bureau, der siger nej til opgaver eller det bureau, der siger ja til det hele? I løbet af den seneste uge…

read more
20dec 17
Årets Topper & Floppere 2017

Årets topper & floppere 2017

Hvert år giver vi hos Kudos vores personlige bud på den bedste og værste kommunikation i årets løb. Sammen med listen ønsker vi samtidig en glædelig jul og godt nytår.…

read more

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre

Kreativiteten får frit løb i Odense torsdag den 28/04, og vi er inviteret!

Kudos Kommunikation er blevet inviteret til den spændende event, Factory of Imagination, der løber af stablen på torsdag i Dok5000…

Back To Top
×Close search
Search