skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Hoteller taber kampen om den digitale kunderejse

Du tjekker bookingsites, spørger venner og Facebook, tjekker anmeldelser og hotelhjemmesider i jagten på det perfekte værelse til ferien. At finde et hotelværelse er det perfekte billede på den digitale forbrugers rejse. Med alle muligheder åbne, hvorfor taber hotellerne så kampen om bookingen til portalerne?

Det er næsten skæbnens ironi, at det er søgemaskinen Trivago med “We know hotels” kampagnen, der skal komme op med essensen af et godt hotel. Det handler jo netop om den gode historie. Følelsen af at være “det rigtige sted”. Service, indretning, historik, hvem der har besøgt hotellet før, beliggenhed og særlige features fra, hvordan sengen redes, til spa-afdelingens nyeste pakke er storytelling så det brager.

Men selv om hotellerne har alle kortene på hånden, der er god økonomi i at holde kunderne i egen lobby og bookingsystem, og de fleste hotelvalg indebærer et besøg på hotellets eget website, så taber hotellerne alligevel kampen om bookingen til sites som Trivago, booking.com, hotels.com etc.

Granyon har for nyligt analyseret websites for top 30 af de mest populære hoteller i Danmark ifølge Tripadvisor. Konklusionen er, at de fleste hoteller falder igennem på tre afgørende områder:

De fleste hotelsites formår ikke at engagere forbrugerne i historien. Der er ikke tænkt nok over billeder, navigationen er besværlig, der er links som ikke fungerer etc.
Mange har glemt at optimere deres site til mobile brugere – der i dag udgør den største del af internettrafikken.
Selve bookingsiden er ofte “box-løsninger”, der forekommer håbløst uinspirerede, besværlige og uden mobil tilpasning.

1*TIanbx6RnHkNhTz0vsiN7g

Hvis man forudsætter, at de fleste besøgende allerede har været på et bookingsite, inden de kommer til hotellets website, så har forbrugeren overstået det basale. Med andre ord, så skal man mødes af hotellets helt særlige historie; hvorfor skal jeg bo der – og ikke på de fire andre valg jeg fik på bookingsitet.

Her ligner de fleste hotelsites hinanden alt for meget. Det er standard løsninger i samme skabelon. Jeg vil som forbruger underholdes. Jeg vil vide upfront, hvad der sker på hotellet, hvad der er unikt. Og jeg vil gerne overraskes med interaktion og levende billeder – som er sært fraværende på stort set alle hotelsites.

Næste skridt er naturligvis at tjekke om hotellet tilbyder en bedre pris for værelset end bookingsitet. Men hvis det er besværligt, så står vi af i løbet af et sekund. Og når nu konkurrencen er hård og der rent faktisk er god økonomi i at få en booking uden om portalerne – hvorfor bruger mange hoteller så en 3.parts leverandør til deres bookingsystem, så de ikke selv har kontrol over look & feel.

Nu er det sjældent, at hotellerne kan tilbyde en pris, der er billigere end bookingsitet. Men hvorfor ses der så ikke på alternativer? Man kunne sagtens realisere en Doodle i booking systemet, for eksempel – en glas champagne, fyldte chokolader, gratis kaffe under opholdet eller? Mulighederne er mange for at tilbyde en add-on, der ikke koster en formue – og under alle omstændigheder kan betale sig, hvis man ikke skal dele profitten med et booking site.

Ud over eksemplerne fra Granyon, så er her vores bud på et par hoteller, der kunne gøre det bedre og to hoteller, der gør det godt:

To hoteller, der gør det godt:

Guldsmeden – fordi du nærmest bliver suget ind i en hyggelig stemning af boutique hotel, hvor man både overbevises om, at der sker noget, og samtidig at opholdet bliver rart og behageligt på den Nordiske måde, hvilket naturligvis inkluderer bæredygtighed. Der er arbejdet med både billed, tekst og visuelt udtryk, der understøtter brandet. Bookingsystemet er tilsyneladende egen avl og det fungerer nemt uden at bryde med oplevelsen. Sidst, men ikke mindst, fungerer det hele lige så smidigt og indbydende på mobilen.

Scandic – Det er ikke fordi Scandic præsenteres som prangende eller specielt indbydende. Hvilket egentlig er synd, da netop Scandic har gjort meget for at højne niveauet og skille sig ud – deres Scandic to go koncept er intet mindre end genialt fundet på (men kunne dog have været eksekveret bedre). Til gengæld, så fremstår det solidt og som noget der bare virker – og det er vel egentlig også Scandics brand. Mobiloptimeringen er ligeledes i top og så nemt som at… bestille et værelse.

Fire hoteller, der kunne gøre det bedre:

Bröchner hotels – fremragende website. Kort og klar tekst – her får man hotellets grundidé upfront fortalt i øjenhøjde. Men hvorfor har man valgt ikke at have et mobiloptimeret site? Det er en ommer.

Marriot København – Nydeligt website. Vi er ikke i tvivl om, at vi er ved waterfront og i Marriots sikre hænder. Men hvorfor i alverden har man ikke integreret booking på det danske site? I stedet henvises man til marriot.com – det er allerede ét klik for meget.

D’angleterre – Kronjuvelen af danske hoteller med alle kort på hånden. Der er både historie (masser af den), kendis-effekt, Michelinrestaurant og luksus-spa. Men det bliver aldrig rigtig foldet overbevisende ud. Med alle kort på hånden kunne man forvente en digital præsentation, der sagde “WOW!”. I stedet bliver vi spist af med en standardløsning, der ligner de andre.

Skt Petri – Da Petri åbnede blev det hurtigt kendisserne og trendsætternes foretrukne. Et luksuriøst eventhotel for de, der mente, at D’angleterre var for posh. Nu præsenteres Petri mest med slagtilbud på websitet. Et miskmask af engelsk og dansk og en vag fornemmelse af hotellets potentiale. Men vi skal dog give ros, for den umiddelbare prissammenligning til bookingsites – og deres Doodle i form af 100 kroners vouchers til restauranten, når man booker via deres eget site.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top