skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Hverken Corporate eller Spin

TV2 Business har lanceret et program, der skal sætte fokus på virksomheders kommunikation, under samme præmisser som politiske spin-programmer. Det er der kommet en sjasket affære ud af. Mest fordi præmissen ikke holder. Vi har anmeldt Corporate Spin for K-Forum.

“Velkommen til Corporate Spin – landets eneste program, der har fokus på erhvervslivets måde at kommunikere på.” – sådan lyder indgangsbønnen til Corporate Spin, TV2 Business’ nye program. Et program, der lyder interessant på tegnebrættet, men som desværre eksekveres på lavbudget og over samme læst som de politiske spinprogrammer. Men man kan ikke analyse en virksomheds kommunikation på samme måde, som man analyserer politisk spin baseret på ugen der gik.

Konceptet er enkelt. Man tager en sag, der har været oppe i medierne. Så lader man to eksperter – i dette tilfælde en reklamemand og en kommunikationskonsulent – kommentere det. Og så har man selvfølgelig en studievært, der forsøger at kaste lidt skarpe vinkler ind.

Programmet indleder (altid?) med tre reklamefilm, hvor man har fundet et fællestræk; dumme mænd, dumme dyr eller noget andet dumt. Det er så op til en reklameekspert at forklare hvorfor eller hvorfor ikke, det virker. Det har hverken noget med corporate eller spin at gøre. Analysen er slet ikke grundig nok til, at vi bliver oplyst. Nogen synes måske det er lidt skægt. Jeg synes det er gab.

Herefter går vi til dagens første klip: En virksomhed har i ugens løb kommunikeret. Det er som regel en direktør eller bestyrelsesformand, der udtaler sig om noget. Hvorefter det er op til reklamemanden og kommunikationskonsulenten at diskutere eller problematisere det. Og nu går det for alvor galt i programmets søgen efter en sensation. Her blot et par eksempler:

  1. Novos Lars Rebien forsvarer på formfuldendt vis prispres i USA om fredagen. Mandag er en artikel i Børsen om den mulige kommende succes for Novos fedmemiddel. Kommunikationskonsulenten mener, det lugter af desperation; man forsøger at komme med en succeshistorie for kort tid efter, at man har fortalt at diabetes cash cow’en er under prispres. Vinklen kan næsten ikke være mere søgt; Novos fedmemiddel er ikke just en nyhed og pipeline er en af de vigtigste investor-parameter for enhver medicinalvirksomhed. Er timingen for tæt – måske, men det virker ikke specielt desperat. Novo ønsker da heller ikke at medvirke, da de ikke er enige i præmissen for kritikken.
  2. Joe & the Juice laver en anderledes hvervekampagne, der hitter viralt, hvilket giver Kaspar Basse 5 minutters taletid, som han indleder med at fortælle, at han egentlig ikke har haft så meget med filmen at gøre. Men han synes da, at den er meget fed og at den viser et godt billede af “juicerne”, hvorefter han taler videre om, hvor fedt et brand Joe & the Juice er. Det virker i øvrigt ikke som om, at Basse tager hele sagen specielt alvorlig – han har i hvert fald svært ved at få øjenkontakt med kameraet. Ikke engang da studieværten i triumf udbryder: Aha, så du har i virkeligheden taget røven på os alle sammen og lavet en branding kampagne, ikke en hvervekampagne? (No shit Sherlock…). Bagefter bruger vi så 10 minutter på, at reklameeksperten også synes, at videoen er ret fed.
  3. Mærsk udtaler – som de skal ifølge børsretningslinjerne – at der er en diskussion om en opsplitning af selskabet i bestyrelsen. Journalisten prøver selvfølgelig at gøre udtalelsen til et statement om, at det vil ske. Michael Pram Rasmussen undviger på bedste vis. Herefter lægger studieværten op til en diskussion af, om de efterfølgende to måneders tavshed fra Mærsk er godt eller skidt. De to eksperter bliver så nogenlunde enige om, at Mærsk alligevel ikke kunne have gjort så meget andet i situationen.

—-

Præmisserne fungerer i programmerne om politik. Men den fungerer altså ikke i et program, hvor man forsøger at kigge en virksomheds kommunikationsafdeling over skuldrene.

De politiske debat programmer virker, fordi livet på Borgen har en stor og kendt referenceramme. Der er både partipolitik, personhistorie, lovgivningshistorik, 179 potentielle debattører/aktører og ikke mindst den brede befolknings/vælgerskares interesse fra begge sider. Præcis som der gisnes om, hvorvidt Cercei beholder jern-tronen eller om Jaime Lannister overlever i Game of Thrones, så er der en politisk føljeton at tale om. Og det gælder uanset, hvornår og hvordan vi vælger at hoppe med på fortællingen.

Der ikke en alment kendt referenceramme, når det gælder den enkelte virksomheds kommunikation. Virksomheder har ikke en partipolitik. De har ikke en vælgerskare, at tækkes. De agerer ikke i et parlamentarisk forum. Og der vil altid være flere skjulte agendaer, man som udenforstående, ikke har kinamands chance for at kende, når det gælder en virksomheds kommunikation.

Hvis man skulle have lavet et program om Corporate Spin, der gav en frugtbar diskussion af virksomheder kommunikerer – eller spinner, så ville det kræve journalistisk arbejde. Man skulle afdække virksomhedens agendaer, situationen de stod i, hvad der er gået forud og hvordan reaktionerne havde været.

Hvorfor vælger man ikke at gå tilbage i tiden og tage hele Mærsks kommunikation, efter de selv meldte ud om en åben kurs; er der en rød tråd, har det påvirket deres image, hvilke kanaler bruger de, etc. Eller man kunne have valgt flere eksempler på, hvordan hensynet til børsreglerne påvirker kommunikationen og hvordan man kan balancere på det tveæggede sværd. Med eller uden succes. Og i Novos tilfælde, ville det være oplagt at tematisere, hvordan virksomheder får dårlige tal til at virke overbevisende, gerne med langt flere eksempler.

Men Corporate Spin er et lavbudget program uden journalistisk, der med udgangspunkt i et mere eller mindre tilfældigt klip fra ugens nyheder, lader to eksperter træde vande uden historik, referenceramme eller særlig insider-viden.

Derfor bliver niveauet aldrig højere end, hvor Hr & Fru Danmark kan være med. Men de er vel ikke målgruppen på TV2 Business?

Bortset fra de inviterede eksperter, som får lidt airtime, kan jeg ikke se, at der er meget at komme efter for kommunikatører. Hvis man så i det mindste blev underholdt, men det er hverken Corporate, Spin, sjovt eller spændende.

Er er et link til Wiki definitionen af spin.

Og her kan du se programmet på TV2 Play.


STEM PÅ OS TIL ÅRETS BLOG!

1000х1000

Kunne du bruge indlægget her, så stem på os til Årets Kommunikationsblog. 

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top