skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Kan RyanAir finde deres Doodle?

Et af de flyselskaber, der har dårligst image er RyanAir. Vi ved godt de er billige – i udgangspunktet. Men man skal være mere end dygtig, for at slippe gennem billetbestillingen, uden at betale ekstra. Deres kundeservice er horribel og de er ekstremt strikse omkring håndhævelsen af tilkøb udover billettens pris.

Men nu har RyanAirs Michael O’Leary undskyldt for det dårlige image. Han lover blandt andet, at RyanAir vil være mindre strikse omkring håndhævelsen af håndbagageregler. Familier sikres, at de har sæder sammen og kan gruppere deres bagage. Og man vil ikke blive straffet hårdt, hvis man kommer til at lave en fejl, gennem junglen af muligheder ved online bestillingen.

Alt sammen godt nyt, der viser, at der i længden skal mere til end laveste pris og et gadedrenge image. Vi kan alle være enige om, at de fundamentale ting skal være på plads. Hvis vi flyver, skal vi selvfølgelig fra A til B. Dækningen på mobilen skal være i orden. Vores strøm skal komme ud af stikkontakten. Og liggestolen skal ikke brase sammen første gang vi ligger i den.

Men vinderne i længden, er de som også kan levere det lille ekstra oven i. En lille ekstra service eller gimmick, der giver os en historie vi kan fortælle videre. Som får os til at huske til næste gang. Og som gør, at vi kommer igen.

Og her kommer vi så til Google’s Doodle – et genialt lille koncept, der giver os en lille oplevelse, når vi åbner vores browser. Ind i mellem så godt tænkt, at vi deler den. Ind i mellem noget, der får os til at tænke; de er skøre hos Google (på den gode måde). Det giver personlighed til en virksomhed, der på trods af, at vi er i daglig kontakt med deres produkter og services, sjældent har nogen personlig eller direkte kontakt til firmaet bag. Med Google’s Doodle får vi stadig glimt af hippierne i den Californiske garage, der godt tør være anderledes og nede i øjenhøjde.

Så lad os bare kalde det en Doodle. Den lille ting, der gør, at man skiller sig ud fra mængden. Det som skaber en historie, vi kan fortælle videre, og som er – eller bliver – en del af virksomhedens DNA.

Hos BMW afleveres din bil rengjort og nyvasket efter et service-besøg. I Irma siger de altid venligt ”goddag” ved kassen og åbner indkøbsposen for kunden. Hos Abercrombie & Fitch er man ikke i tvivl om, hvordan deres brand dufter, og man kan få taget et billede sammen med modellen. Og hvorfor er der ikke en restaurant, hvor tjeneren altid sætter sig på hug, når bestillingen modtages, så man er i øjenhøjde med gæsterne?

Alle kan finde deres Doodle. De fremragende er de, der indkapsler virksomhedens DNA og samtidig rammer plet i målgruppen. Ryan Airs Doodle har hidtil været et manifestet om ikke at have nogen. Men det lader til at være slut nu….

– Hvad er din Doodle?

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top