skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Kender du The Delivery Gap?

80 procent af virksomheder, mener de leverer en sublim oplevelse til deres kunder. Men kun 8 procent af kunderne oplever det samme. Det er The Delivery Gap.

En undersøgelse fra 2005 blandt 362 virksomheder, udført af Bain & Company, viste 80/8 forskellen – på trods af, at mere end 95 procent af de adspurgte virksomheder mente, at de var kundefokuserede.

I dag – 11 år senere – må vi nok konstatere, at status nok ikke har ændret sig væsentligt. Det er i hvert fald vores erfaring, at der ofte findes et ganske stort gab mellem det, som virksomhederne selv forestiller sig de leverer, og så den oplevelse deres kunder rent faktisk har af det leverede.

Derfor er vi af den overbevisning, at god kommunikation altid skal tage udgangspunkt i en grundig analyse af målgruppen. Hvis ikke vi ved, hvem det er vi kommunikerer til, hvilke præferencer, tanker, bekymringer, medievalg eller drømme, de har, så kan vi ikke skabe interesse og præferencer. Og hvis vi ikke kender til realitetsgabet mellem virksomhedens forestilling om det oplevede og den faktiske forestilling hos kunderne, så skyder vi langt forbi målet, på det vi kalder perceptionsstigen.

Hvis man ikke rammer målgruppen på nogenlunde samme perceptionsniveau, så kan man i bedste fald forvirre, og i værste fald skabe vrede og foragt. Omend godt brugt, så var Danske Banks New Normal kampagne, et af de mest sigende eksempler på en kampagne, der ramte helt galt på perceptionsstigen.

Selv om nogle måske vil mene, at det burde være side ét i tekstbogen om marketing og kommunikation, ser vi desværre ofte, at det glemmes i jagten på at skabe kampagner, der kan vinde priser, har intern selvforståelse eller simpelthen har de forkerte rammer i forhold til målbarhed. Det helt banale eksempel er jagten på klip eller klik. Det er fint nok, at samle på det – men hvis ikke klip eller klik er kvalificerede og rammer de rigtige, så er det lige meget.

Med andre ord: Hvis ikke vi kender målgruppen, så ved hverken, hvilket ben vi skal stå på eller hvorhen vi skal gå. Derfor tager vi altid udgangspunkt i at sætte os grundigt ind i, hvem det er vi skal kommunikere til, og hvordan vi opnår mest mulig indflydelse.

Derfor har vi gennem flere år haft et tæt samarbejde med Voxmeter – CEM institute, der er Danmarks førende indenfor kunde- og målgruppe analyse. Voxmeter – CEM institute har blandt andet udviklet CEM Intelligence, der giver dig det ultimative indblik i, hvordan danskerne møder dig og dine konkurrenter.

Nu har vi yderligere udvidet vores samarbejde, og har nu direkte adgang til Voxmeters CEM-database der løbende opsamler viden om danskerne. Det kan være medievalg og -adfærd, hvad vi bekymrer os om, hvilke biler vi kører, hvad vi stemmer på, hvordan vi bor og meget ande

Med CEM Intelligence kan vi endda også designe indsamling af data specifikt på enkelte kunder. Her kan  afdække dine kunders og potentielle kunders adfærd, behov og planer. Vi kortlægger alle de kontaktpunkter, hvor kunderne møder dig – på baggrund af dine specifikke produkter, services, indsatsområder og behov.

Alle sammen områder, hvor den rigtige kommunikation på det rigtige tidspunkt, kan have en afgørende forskel. Og med sammenhængende viden om kundernes oplevelser giver vi dig en langt skarpere og mere præcis kommunikationsrådgivning. Vi hjælper dig med at prioritere i dine indsatser og se, hvordan de påvirker hinanden.

Det er essensen i vores rådgivning. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan vi arbejder eller, hvordan vi kan hjælpe med at implementere CEM-intelligence i din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte os!

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top