skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Når reklamebureauet laver politik

De Konservative har “udfordret” reklamebureauet Wibroe Duckert og Partners. Det er der kommet en kampagne ud af, der allerede giver dønninger på de sociale medier. Provokationen er lykkes. Men er det klogt at lade slogans definere partipolitik, frem for at lade partipolitik definere slogans?

Konservatismen er en evolutionær ideologi, hvor man historisk og politisk set har hyldet vores historier og traditionelle dyder som gud, konge og fædreland. Men nu er der kommet et reklamebureau ind over, der tilsyneladende har fået en ganske voldsom brief. I hvert fald er der sket en drastisk fortolkning af de konservatives partiprogram i jagten på slogans, der kan skabe opmærksomhed og provokation for et parti, det stort set kun er gået nedad for, siden de sad i regering med Fogh.

2015-04-13_1716

Nu har de Konservative så valgt at sige STOP. Det i sig selv er jo en interessant (ko)vending eftersom “STOP” historisk set har været ejet af venstrefløjen; STOP atomkraft, STOP bilerne, STOP forurening, STOP kapitalismen etc.

Nuvel – “STOP” – har altid været et opmærksomhedskrævende ord. Det har venstrefløjen som sagt bevist. Og netop derfor interessant – ja næsten desperat – at se det i en Konservativ sammenhæng. Men nu er STOP i sig selv jo ikke meget værd, hvis der ikke tilsættes et substantiv, så derudover er STOP kampagnen tilsat en række fyndige ord, som;

  • STOP regeltyranniet
  • STOP iværksætterbenspænd
  • STOP Tyven
  • STOP Skattehetzen
  • STOP Grundskylden
  • STOP Naziislamismen

Umiddelbart kender vi alle tyven, grundskylden og det udefinerede regeltyranni. Mens den anden halvdel nok kræver en forklaring. Men lige gyldigt, hvor vi læser, så bliver forvirringen bare større. Argumenterne ryger i øst og vest. Det er svært at finde en sammenhæng mellem de slagkraftige paroler og den egentlig mening. Og så er det helt banalt virkelig dårligt skrevet.

Her et par eksempler med reference til STOP-kampagnens side:

Iværksætterbenspænd – Her starter vi med, at Danmark generelt er et godt land at drive virksomhed i og at nystartede virksomheder skaber en tredjedel af alle nye jobs. Men omvendt, mener de Konservative også, at langt de fleste foretrækker livet som lønmodtager. Og at det – til dels – skyldes en lovjungle et tungt administrativt system.

Så – det er på den ene side ret godt. Men til dels er det ikke så godt alligevel eller? Sammenhængen er svag og lidt af en kontrast til STOP…

Skattehetzen – Vi citerer: “Det skal altid kunne betale sig at arbejde, så du kan beholde flere af de penge, du selv tjener.” Og lader den stå et øjeblik… Uanset det besynderlige sprogbrug, så er ordet hetz måske lige voldsomt nok, i forhold til at ville sænke skatten på arbejde. Det er i øvrigt lidt svært at finde ud af om sloganet referer til virksomheds- eller personbeskatning.

Naziislamisme – ifølge Konservative, så er “nazislamisme” et udtryk for en totalitær antisemitisme i den arabiske verden, der minder meget om fortidens nazisme og fascisme. Det er fint nok, hvis man mener det. Men er det virkelig antisemitismen, der er det største problem i vores forhold til den arabiske verden?

Man kunne blive ved…

Politiske slogans er helt på sin plads – og har altid været der. Men de virker altså kun, hvis der også en lødig argumentation og en partipolitisk grundholdning, der bakker op. Som et godt eksempel kan nævnes Venstres velturnerede påstand om familien, der modtager 451.215 kroner i kontanthjælp. Et fiktivt eksempel – som en del mente var et billigt trick – men det skabte debatten og satte en dagsorden, der havde rod i Venstres værdi-debat om værdien på arbejde versus kontanthjælp.

Hos de Konservative er der sat slagord på partiprogrammet i en sådan grad, at den politiske argumentation og logiske sammenhæng er gået af fløjten. Prøv selv at læse selve partiprogrammet som en skærende kontrast.

Og måske værst: Er tonen ikke netop fremmed for det parti, som vi historisk forbinder med god ro og orden og borgerlig snusfornuft? Det er svært at finde målgruppe-analysen i kommunikationsstrategien. Hvem er det, som de konservative forsøger at fange her? Perceptionsspringet er simpelthen for stort og abstrakt for potentielle nye vælgere. Og det er vores bud, at vi ligger meget langt fra den Konservative kernevælgers selvforståelse.

Det er farligt, når reklamebureauet laver parti-politik, ud fra en kommunikativ strategi, der mest af alt handler om den øjeblikkelige opmærksomhed og ikke ud fra en formidling af politiske visioner. Det er fint nok, at fejle eller råbe og lave ballade, når det drejer sig om et kommercielt produkt. Men politik burde være for seriøs en sag, til at det skal råbes ud i forsimplede slogans, hvor råbet overdøver budskabet.

Desværre for de Konservative – men heldigvis for den politiske debat – tror vi ikke, at STOP-kampagnen får partiet over spærregrænsen.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top