skip to Main Content

Nej, Nej og atter Nej

Hvilket bureau til kommunikationsrådgivning ville du vælge – det bureau, der siger nej til opgaver eller det bureau, der siger ja til det hele?

I løbet af den seneste uge har vi sagt “nej” til opgaver tre gange. Årsagerne var forskellige, men konklusionen den samme. Det var bureaurådgivning, der holdt kunden på den strategiske kurs, også selv om vi som bureau ikke umiddelbart tjente penge på det.

Tre gange nej

I det første tilfælde var den historie, som kunden foreslog, så tyndbenet, at både vi og kunden skulle løbe fra Herodes til Pilatus for – måske – at have en minimal chance for at sætte et interview op. Det ville hverken gøre os eller kunden glade.

I det andet tilfælde mente vi ikke, at emnet var af strategisk og forretningsmæssig betydning for kunden. Det udbytte, der ville komme ud af at arbejde videre med sagen, ville simpelthen ikke være noget, der styrkede kundens brand.

I det tredje tilfælde mente vi ikke, at det var kundens ansvar at oplyse om sagen i medierne – til trods for at det var kotume at “gøre den slags”. Det var en sag, der ville være langt mere klædelig at tage “behind the lines”.

Ærlig kommunikationsrådgivning

Det kostede faktisk tid at rådgive i alle tre tilfælde – ikke så lang tid som, hvis vi havde klappet med hælene og gjort som kunderne ønskede. Men der var alligevel et par timers møde, research og diskussion om, hvorfor vi ikke mente, der skulle gøres noget.

Og hvorfor skriver vi nu dette? Jo – for nyligt havde AdWeek en superinteressant artikel om, hvordan fremtidens bureau skulle se ud. At den gamle, kreativt eksekverende, bureaumodel er ved at dø, som følge af at flere og flere brands selv eksekverer, og at medieopmærksomhed i dag er sværere og sværere at tage ejerskab over.

Fremtidens bureau handler ikke om at bygge berømmelse for berømmelsens skyld, men om at skabe tillid og tilhørsforhold mellem brandet og dets målgrupper – og mellem bureauet og dets kunder.

Som vi ser det, kræver det faktisk mere mod og mandshjerte at sige “nej” som bureau end at løbe med på ideen. Dels kommer man jo let til at fremstå som “den sure mand” frem for én med “can do” attitude. Dels er det ikke – i hvert fald ikke på den korte bane – noget, der får bureau-budgettet til at hænge bedre sammen.

Det handler om at vælge rigtigt – på den lange bane

Men: Vi tror fuldt og fast på, at det netop på den lange bane, er noget der giver et bedre samarbejde med kunderne. For vi siger selvfølgelig “JA!”, når den er der. Og vi er også proaktive i forhold til alternativer. Men vi ville simpelthen ikke kunne holde os selv ud, hvis vi skulle løbe spidsrod med de dårlige historier og kreative ideer for kortsigtet profit. Så er det simpelthen bedre kommunikationsrådgivning at sige nej.

Så spørgsmålet herfra er – hvilket bureau ville du vælge som samarbejdspartner? Bureauet, der altid siger ja til opgaverne og pisker derudad med en masse historier? Eller bureauet, der faktisk også siger “nej”?

Seneste indlæg
13aug 18
Synd For Kaffen Og Den Gode Bog

Synd for kaffen og den gode bog

“10 bøger du skal læse i din ferie” og “derfor siger vi nej til kaffemøder”, blev en del af sommer-optakten på de sociale medier. Det er sikkert godt for likes,…

read more
03jul 18
Dyrk Agurkerne

Dyrk agurkerne

Skal man stadig lave PR-historier, når agurketiden rammer? Ja måske - her kommer et par tips og tricks til dit sommerspin. Så snart skolernes sommerferie går ind, så går telefon…

read more

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre

Rotter & Måtter – Kudos på tur

Det kan være superfint, at forstå en forretning ud fra PowerPoint slides og studeren af website. Men hvis man for…

Har du talt med dine medarbejdere om LinkedIn idag?

Nej vel! Men det burde du. I hvert fald, hvis du har en ambition om at få det fulde udbytte…

Når reklamebureauet laver politik

De Konservative har “udfordret” reklamebureauet Wibroe Duckert og Partners. Det er der kommet en kampagne ud af, der allerede giver…

Back To Top
×Close search
Search