skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

PR-bullshit og breaking news

Et af de mest kommenterede indlæg på LinkedIn for tiden, er en artikel fraPRWeek, om manglende autenticitet i budskaberne fra virksomheder (og deres PR-bureauer). Når brugen af superlativer uden substans eller relevans, puster budskabet op, bliver det både utroværdigt og uinteressant.

Egentlig er der ikke noget nyt i PRWeeks historie. Hvis du har arbejdet bare lidt med at oversætte amerikanske pressemeddelelser, så vil du nikke genkendende til ord som “award-winning”, “world-leading” og “ground-breaking”, der bliver brugt i flæng om ret kedelige produkter. Men diskussionen her er alligevel interessant, fordi den forsøger at komme med en forklaring på fænomenet. Der stilles skarpt på følgende forklaringer (i let simplificeret udgave):

1) PR-folk er usikre fordi, de det meste af tiden er hyret til at sælge historier, de godt ved er dårlige. Derfor forsøger de at tale dem urealistisk op, i stedet for at mødes med journalistens kritiske sans.

2) Det er en socialt betinget refleks af at sidde “inde bag murene”, hvor man mere eller mindre frivilligt, skal være lige så begejstret som marketing-afdelingen for den nye version 2.2.1

3) PR-folk tør ikke stå op imod organisationen, fordi de enten også er presset af kravene om salg og resultater. Eller måske fordi de er bange for at miste deres arbejde.

4) Endelig er der sociale medier. De burde have givet os mere gennemsigtighed og autenticitet, men har i stedet givet virksomheder en masse nye kanaler, hvor der stort set kan postes alt det pladder, man har lyst til.

Forklaringen er nok en god blanding af alle fire. Desværre trives sygdommen også i Danmark. Se bare, hvor mange pressemeddelelser, der bevidstløst oversættes til danglish, i stedet for at bruge et minimum af tid på at finde blot en snert af vinkel og historie. Eller tag en tur forbi Mynewsdesk og se, hvor mange komplet uinteressante pressemeddelelser, der sendes ud.

Men de værste til at kaste om sig med superlativer uden substans, er måske netop medierne selv. Tag for eksempel brugen af breaking news. I dag er næsten enhver nyhed “breaking news”, uanset størrelse eller vigtighed. Ja, det spiller endda ikke engang nogen rolle om andre medier allerede har bragt nyheden.

Herfra skal lyde en opfordring til at vende tilbage til den gode historie også selv om den tager lidt længere tid. Din virksomhed går ikke i glemmebogen, fordi du sender lidt færre pressemeddelelser på gaden og venter til du har en nyhed. Og breaking news kunne igen blive truly breaking, hvis de ikke var der helt tiden.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top