skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Rettidig omhu

Når hverken banken eller politikerne kan finde ud af det, så må Mærsk træde til. Danske Bank skal opføre sig ordentligt er det kontante budskab. Det er godt og usædvanligt.

Man må sige, at Mærsk tager stikket hjem. Med en enkel og kontant reference tilbage i historien til A.P. Møllers motto om at udvise rettidig omhu.

Det er samtidig et højst usædvanligt træk, at en storaktionær gennemtvinger en fyring af bestyrelsesformanden og en ny administrerende direktør ud fra et rent etisk grundmotiv. Karsten Dybvad er ganske vist ikke godkendt endnu, men mon ikke hans kort ligger ret godt?

Mærsk – en af grundpillerne i Danmark

Hvis vi lidt havde glemt midt i opsplitningen, CO2 udslip, hackersager og ophuggede skibe, hvad det er for et grund-DNA som Mærsk er blevet bygget på, så har Ane Uggla lige husket os alle sammen på det;

“- Danske Bank skal opføre sig ordentligt og have sine danske værdier på plads. Og dermed mener jeg tillid og ordentlighed, og det var også noget, min farfar (A.P. Møller) gik op i, helt tilbage da engagementet i banken begyndte i 1928.”

Udmeldingen ikke kun et statement i forhold til Mærsk selv, men også i forhold til den position som Mærsk spiller i det danske samfund. Hvis vi også skulle have glemt det. For når banken selv og politikerne ikke kan finde ud af det, så må Mærsk jo rydde op og få dem til at opføre sig ordentligt.

Uagtet om man er enig i ovenstående positioner, så er det i hvert fald forberedt så grundigt og kommunikeret så tørt, sagligt og præcist, at der ikke er noget at komme efter. Det er med andre ord leveret med rettidig omhu.

Det er samtidig et eksempel på, at hvis man kommunikerer i tråd med sin historie og grundkultur, så behøver man ikke sige ret meget, for at det har en stor effekt. Det står især lysende klart i forhold til, hvordan de fleste banker ellers kommunikerer rodløst i disse år, hvor Voxmeters bankbarometer viser, at bank-kunderne er mere flytbare end nogensinde før.

Bankvolapyk eller banktillid

For lige nu og mere end nogensinde handler bankernes renommé nemlig ikke om trampolin-hoppende volapyk-kurser, fordelsklubber, konkurrencer om middage på Mash, fodboldkampe, event-managers på fagmesser med chokoladepræmier, eller hvad man ellers hoster op. Det er tiltag, der er slag i luften. De højner hverken loyaliteten hos de eksisterende kunder eller trækker nye til. 

Det eneste, der tæller er tillid, soliditet og stringens. Og det kan man kun kommunikere, hvis man er sig meget bevidst om følgende:

  • Historien – hvad er det man kommer fra og hvilke kulturbærere ligger der i ens arv. 
  • Nuværende perception – hvad mener kunder og potentielle kunder? Hvad tænker folk derude rent faktisk om os? 
  • Differentiator – hvordan og hvorfor gør vi tingene anderledes? 

Alt andet er for det meste spild af tid eller dyr glasur. I hvert fald ind til den samlede finanssektor har fået rettet op på et rygte som hvidvaskende udbytteskat-spekulanter, der kun vil deres eget bedste.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top