skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

(Scandinavian) Airlines ude af Sync

I den krænkelsesparate tid er det mere farligt end nogensinde at have holdninger. SAS blev ramt med en forhammer ved at foregive en holdning til skandinavisk identitet. Men for SAS så handlede det måske mindre om dårlig krisestyring og mere om, at de i virkeligheden ikke havde en holdning.

Du kan ikke forudse, at du bliver lagt for had af en højreekstrem internetgruppe eller bombetrusler mod bureauet bag. Lige som du heller ikke kan fabrikere en viral video. Der vil altid herske en grad af tilfælde over den slags og lige så meget som SAS muligvis håbede på en Momondo viral, så kunne de lige så vel have frygtet kritikken.

Uden at tage stilling til om reklamen er god eller dårlig, så er der dog en alarm-klokke, der burde have ringet et sted på vejen. Reklamen er i sit udtryk bedrevidende; alt det du troede var skandinavisk, er det i virkeligheden ikke. Da man har fravalgt enhver afvæbning i form af humor ironi eller sympati, så drukner det simpelthen reklamens hovedbudskab; det er alt det, vi tager med hjem fra rejsen, som skaber vores identitet.

Letbenet holdning

Som sådan lægger SAS en holdning for dagen uden den store bund, hvor man tækkes “eliten”, der gerne lægger ekstrabeløbet for en SAS-billet og som selvfølgelig da er liberale nok til at fuldt ud klar over, at rugbrød er en tyrkisk opfindelse. Men samtidig træder de “kakkelbordsbefolkningen” over tæerne ved at tale ned til dem. 

Hvis de for alvor have ment noget, så kunne de have eksekveret en historie om, hvordan uvidenhed skaber fordomme og fremmedhad. Det havde skabt debatten, men der havde pludselig også været en gruppe at forsvare. Der havde været et ståsted for sympati. Og det hele havde ikke kun handlet om SAS-eksekvering.

Stof til eftertanke

Holdninger skaber opmærksomhed. Holdninger giver brand-value og holdninger kan sælge! Men de er også farlige, for når man pludselig træder uden for sit eget territorie, og som privat virksomhed har holdninger på samfundets og andres vegne, så skal man til at tænke sig om på en helt anden måde. 

Så her kommer fem spørgsmål, der forhåbentlig kan give stof til eftertanke, før man går ud og mener noget.

1. Hvorfor skal vi mene det?

Først og fremmest skal man aldrig mene noget, bare fordi man syntes det lyder smart eller giver opmærksomhed. Det er altid en god ide, at stille sig selv det gode hvorfor-spørgsmål. Er der nogen speciel grund til at SAS skal have en holdning til Skandinavisk identitet? Man kunne jo sagtens have eksekveret på reklamens hovedbudskab, uden nødvendigvis at insinuere en holdning til skandinavisk identitet…

2. Er det i sync? 

Hvis man har set sig selv i spejlet og er blevet enig med sig selv om, at man har fundet på noget godt at mene, så skal man tage holdningen ud i verden og teste den. Her handler det ikke kun om at finde ud af, om man som  minimum er i sync med sine eksisterende og/eller kernekunder. Man er også nødt til at få afdækket, hvilken samfundsmæssig konsensus ens holdning passer ind i samt hvordan resten af verden forholder sig. At være i sync handler ikke om at være enig med alle. Det handler om, hvorvidt man træder helt ved siden af eller ej. Vi ved ikke, om SAS har testet reklamen uden for osteklokken og måske rammer den perfekt til netop deres kernekunder. Men man skal ikke gå ret langt uden for havelågen, før man ved, at national identitetsdebat for tiden kan være sprængfarligt.

3. Kan vi stå ved det?

Hvis man straks trækker sin holdning tilbage eller modererer, så snart man bliver udsat for kritik, så bliver det utroværdigt. Step 1 og 2 ovenfor er den bedste syretest på, om man kan stå ved sin holdning. Man har næppe fundet på en særligt original mening, hvis man er enig med alle. Derfor er kunsten i at bruge holdninger til at skabe opmærksomhed for sit brand, at man står ved det, man har sagt – også når man udsættes for kritik.

4. Er vi forberedt?

Man skal også være parat til at uddybe og forklare sig. Ja – det behøver jo ikke være retorisk raketvidenskab, men med holdninger følger altså også et krav om et minimum af argumentation. Det kan godt være man tænkte det højt, hvis man huskede at spørge sig selv “hvorfor”. Men man skal også skrive det ned, så er der en fællles forståelse og fodslag. SAS burde have haft en rød lampe tændt, og derfor også have været parat ved taster og telefoner og svaret på kritikken. 

5. Kan vi bruge det?

Der er ikke noget værre end “reklamefilmsholdninger”, der kun er fabrikeret for opmærksomhedens skyld. Holdninger skal bruges til noget, og man skal vise, at man mener det! Så hvordan tager vi holdningen videre fra reklamefilms universet? Er det noget vi kan bruge fremadrettet som en del af et større engagement og giver det i sidste ende noget tilbage til vores forretning? 

——-

Det handler ikke om krisestyring

Især den sidste del er ganske essentiel. For holdninger, der skaber debat og opmærksomhed er ikke til at spøge med. De kan være lige så giftige, som de kan være en kæmpe succes. De skal leveres med omhu og omtanke, og så skal man kæmpe for dem, stå ved dem og eksekvere på dem. 

Og det var måske i virkeligheden den virkelighed som ramte SAS. De lavede en fabrikeret holdning uden bund. Og når man i virkeligheden ikke mener noget, så skal man holde sig fra at se ud som om man gør.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
19mar 20
Er Du Kanin Eller Chauffør?

Er du kanin eller chauffør?

Vi står i en situation, vi aldrig har prøvet før. Det letteste er at sætte sig ned og stirre på krisen som kaninen, der sidder og stirrer i forlygterne på…

read more
14feb 20
(Scandinavian) Airlines Ude Af Sync

(Scandinavian) Airlines ude af Sync

I den krænkelsesparate tid er det mere farligt end nogensinde at have holdninger. SAS blev ramt med en forhammer ved at foregive en holdning til skandinavisk identitet. Men for SAS…

read more
Back To Top