skip to Main Content

Svanesang eller sejrssang til Helmig?

DBU har scoret Thomas Helmig til Danmarks VM-sang. Lidt af et scoop. Eller var det?

Det er næppe gået mange forbi, at Thomas Helmig har skrevet Danmarks nye VM-sang. Ikke kun på grund af kendis-effekten, men også fordi den har været heftigt markedsført af DBU i samtlig medier.

Sangen har dog delt vandene og har sidenhen fået kniven af både anmeldere og befolkningen, i hvert fald, hvis man skal stole på kommentarer på de sociale medier og på diverse artikler i medierne.

Men kunne man have sagt sig selv, at det ville ske? Kan man nogensinde lave en sang, der lever op til Re-Sepp-ten? Det kan man næppe, hvis ikke landsholdets resultater er gode. Det er den ene side. Den anden side, er om sangen rammer rigtigt i forhold til målgruppen.

Kan man teste den slags med en sang? Ja det kan man faktisk. Som alt andet, kan man vælge at lade sig styre af mavefornemmelse – eller i dette tilfælde kunstnerisk frihed. En fodboldsang, skal – som kommunikationsmotor – kunne flere ting.

  • Vi skal kunne synge med – og gerne med et vigtigt smil på læben: “…alle danske drenge, der kan knalde…. bolden ud til verdens skue…”
  • Den skal ramme fodboldfans, der stadig er overvejende mænd.
  • Den skal være festlig og “råbeable” – thi man skal både kunne hoppe på lægterne under indtagelse af rigelige mængder fadøl, samtidig med at man synger med.

Bortset fra “Hele Danmark op at stå”, så mangler Helmigs sang desværre de vigtigste elementer. Og tag ikke kun vores ord for det. Vores partner i kunde- og målgruppe analyse, Voxmeter, har udviklet et nyt redskab, der kan tage pulsen på musik. Det er faktisk langt mere valide data vi får her end Treos sure opstød. For første gang kan man faktisk teste musik og se, om det falder i målgruppens smag.

Analysen af Helmigs sang er klar:  Det er overvejende kvinder, der synes om den. Og selv om de fleste forbinder den med glæde, så er det kun godt halvdelen, der mener den er fest. Som det siges i en kommentar:

Sangen mangler den specielle stemning af sammenhold fra tidligere fodbold-sange. Denne her, er en enkel popsang der ligeså godt kunne være en af Helmigs mange halvkvædede lovesongs.

Sangen er dog ikke værre, end at de fleste ikke har noget imod at høre den i radioen. Og således givet videre er det – endnu engang – op til vor kære landshold at gøre VM og Helmigs sang til en fest.

Vi hepper herfra!

Seneste indlæg
25apr 18
Har Du Rørt Ved Dine Kunder I Dag?

Har du rørt ved dine kunder i dag?

I en tid med flere digitale muligheder er det vores spådom, at det personlig touch bliver desto mere vigtigt, hvis du skal skabe loyalitet hos dine kunder. Når man ringer…

read more
15feb 18
Nej, Nej Og Atter Nej

Nej, Nej og atter Nej

Hvilket bureau til kommunikationsrådgivning ville du vælge - det bureau, der siger nej til opgaver eller det bureau, der siger ja til det hele? I løbet af den seneste uge…

read more

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre

How to make communications measurement effective

Do you find the debate on measuring communications too academic or out of reach for your budget? Here’s a take…

Back To Top
×Close search
Search