skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Svanesang eller sejrssang til Helmig?

DBU har scoret Thomas Helmig til Danmarks VM-sang. Lidt af et scoop. Eller var det?

Det er næppe gået mange forbi, at Thomas Helmig har skrevet Danmarks nye VM-sang. Ikke kun på grund af kendis-effekten, men også fordi den har været heftigt markedsført af DBU i samtlig medier.

Sangen har dog delt vandene og har sidenhen fået kniven af både anmeldere og befolkningen, i hvert fald, hvis man skal stole på kommentarer på de sociale medier og på diverse artikler i medierne.

Men kunne man have sagt sig selv, at det ville ske? Kan man nogensinde lave en sang, der lever op til Re-Sepp-ten? Det kan man næppe, hvis ikke landsholdets resultater er gode. Det er den ene side. Den anden side, er om sangen rammer rigtigt i forhold til målgruppen.

Kan man teste den slags med en sang? Ja det kan man faktisk. Som alt andet, kan man vælge at lade sig styre af mavefornemmelse – eller i dette tilfælde kunstnerisk frihed. En fodboldsang, skal – som kommunikationsmotor – kunne flere ting.

  • Vi skal kunne synge med – og gerne med et vigtigt smil på læben: “…alle danske drenge, der kan knalde…. bolden ud til verdens skue…”
  • Den skal ramme fodboldfans, der stadig er overvejende mænd.
  • Den skal være festlig og “råbeable” – thi man skal både kunne hoppe på lægterne under indtagelse af rigelige mængder fadøl, samtidig med at man synger med.

Bortset fra “Hele Danmark op at stå”, så mangler Helmigs sang desværre de vigtigste elementer. Og tag ikke kun vores ord for det. Vores partner i kunde- og målgruppe analyse, Voxmeter, har udviklet et nyt redskab, der kan tage pulsen på musik. Det er faktisk langt mere valide data vi får her end Treos sure opstød. For første gang kan man faktisk teste musik og se, om det falder i målgruppens smag.

Analysen af Helmigs sang er klar:  Det er overvejende kvinder, der synes om den. Og selv om de fleste forbinder den med glæde, så er det kun godt halvdelen, der mener den er fest. Som det siges i en kommentar:

Sangen mangler den specielle stemning af sammenhold fra tidligere fodbold-sange. Denne her, er en enkel popsang der ligeså godt kunne være en af Helmigs mange halvkvædede lovesongs.

Sangen er dog ikke værre, end at de fleste ikke har noget imod at høre den i radioen. Og således givet videre er det – endnu engang – op til vor kære landshold at gøre VM og Helmigs sang til en fest.

Vi hepper herfra!

Seneste indlæg
10okt 18
Kan Man Tørre Røv I Kommunal Branding?

Kan man tørre røv i kommunal branding?

I 2017 brugte de 98 danske kommuner samlet 200 millioner kroner på at brande sig selv. Er det spild af skattekroner, eller er det nødvendigt for fremdrift og overlevelse? Overskriften…

read more
21sep 18
Et Spørgsmål Om Tillid

Et spørgsmål om tillid

Den eneste iboende værdi penge har, er den tillid vi har til dem som betalingsmiddel. I sin grundessens må en bank læne sig op ad den samme præmis. Men det…

read more
13aug 18
Synd For Kaffen Og Den Gode Bog

Synd for kaffen og den gode bog

“10 bøger du skal læse i din ferie” og “derfor siger vi nej til kaffemøder”, blev en del af sommer-optakten på de sociale medier. Det er sikkert godt for likes,…

read more
Back To Top
×Close search
Search