skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Syddansk Universitet underviser i skandalejournalistik!

 

På K-Forum giver Filip Wallberg, journalistisk lektor ved Syddansk Universitet gode råd, hvis man gerne vil slå viralt igennem med sine artikler. Her gennemgår han en række af de artikler, der har givet mest genlyd i de sociale medier. Og konklusionen er:

”Det er ikke fagligheden eller tyngden du skal prioritere. Du skal dyrke den anderledes og overraskende vinkel.”

Og videre: ”De andre historier bliver sikkert læst. Men det er altså ganske få historier, som brugerne aktivt vælger til. De få historier kan noget særligt.” Og udover den utraditionelle vinkel peger forskningen fra Syddansk Universitet på følgende “opskrift”:

”Vinklen skal være simpel og skarp. Historien skal gerne være relevant i hverdagen for læseren, eller det skal være let at forholde sig til historien. Sproget skal være kreativt men simpelt at forstå. Det samme med rubrikken. Og dertil kommer det, at historien skal passe ind i tidsånden. Og hvis historien provokerer, gør det ikke spor.”

Altså basale journalistiske kriterier vi har kendt i årtier. Intet nyt her og forhåbentlig slet ikke for læsere af K-Forum. Det som er nyheden er den indledende konklusion:

– det er ikke fagligheden eller tyngden du skal prioritere….

Vi lader den stå et øjeblik.

Vi er hoppet på vognen og har forsynet dette indlæg med en ”anderledes og overraskende vinkel.” Men tænder samtidig alarmklokken på tre områder: 1. de sociale mediers evne til at fratage os fordybningen. 2. at medierne gladelig hopper på vognen i kampen om læserne (og annoncørernes) gunst, hvor like-hunting og flamboyante overskrifter undertrykker journalistisk tyngde og faglighed. 3. Det er åbenbart comme il faut at undervise kommende journalister fra Sydansk Universitet i ikke prioritere den ”anderledes og overraskende vinkel” på bekostning af faglighed og tyngde.

Atter engang må spørgsmålet stilles: er kvantitet det samme som kvalitet? I øjeblikket går tendensen desværre mod, at annoncering bliver mere og mere anmassende i jagten på CTR (Click-Through Rate). CTR er et kvantitativt mål og fortæller ikke, om klikket i virkeligheden var et desperat forsøg på at ramme krydset, der helst skulle fjerne annoncen, eller i det mindste slukke lyden.

Det kunne her være interessant at se på, om der var forskel i forståelse og kvaliteten af CTR af annoncebudskaber fra læsere, der var udsat for faglighed og tyngde. Som rent faktisk fik indsigt og holdninger med sig. Man kunne håbe, det kunne få medierne ud af deres dødsspiral af alt for meget breaking news og for lidt faglighed og tyngde.

Her kommer nogle af vores favoritter (i ikke prioriteret rækkefølge), der viser at man sagtens kan skrive underholdende og vedkommende, uden at gå på kompromis med faglighed og tyngde:

Weekendavisen

Euroman

Information

Ingeniøren

Altinget

Deadline på DR2

FastCompany

BusinessWeek

Videnskab.dk

Du er meget velkommen til at byde ind med forslag til flere medier, der er værd at følge.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top