skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Tendenser i kommunikation 2014

2013 var i sandhed året, hvor breaking news nåede et antal, hvor de ikke længere var breaking. Året, hvor sociale medier for alvor begyndte at blive en integreret del, af mediebilledet. Ikke kun for nørder og teens, men også for helt almindeligt dødelige. Og ikke mindst året, hvor de traditionelle mainstream medier atter tabte terræn, til special medier, samt on-demand tjenester som f.eks. Netflix.

Her er vores bud, på nogle af de medie og kommunikationstrends, der kommer til at præge 2014:

De traditionelle medier er f…..!

Det går skidt for de traditionelle medier. Politiken jubler over 10.000 betalende kunder på deres digitale abonnement. EB.dk og BT.dk, er så tilplastret med annoncer der larmer, eller først kan klikkes væk efter flere minutter, at man mister fokus og ikke orker at læse noget. Og så er Netflix i øvrigt nu, blevet Danmarks sjette største, TV-kanal…
Med andre ord. De bredtfavnende traditionelle medier er f….! I hvert fald så længe de stadig holder sig til den gammeldags portal tankegang. Til gengæld vil niche eller special medier som f.eks. Børsen eller Weekendavisen, fortsætte med at have det overvejende godt. Der er ingen tegn på, at disse tilstande skulle ændre sig, heller ikke i 2014.

Kuraterede nyheder bliver vores primære kilder

Vi gider ikke længere surfe rundt mellem flere medier, for at læse forskellige vinkler på de samme nyheder. I stedet, får vi i højere og højere grad vores nyheder stykket sammen, via feeds fra Facebook, LinkedIn og Twitter.
Der vil i 2014 komme flere tjenester som Vu, Digg og Flipboard, hvor vi selv kan sammensætte vores nyhedsstrøm alt efter interesser. Præcis som vi også hellere, vil se TV via Netflix, HBO og Viaplay. Fordi vi selv kan bestemme, hvornår, hvordan og ikke mindst hvad, vi gerne vil høre om.

Sociale medier ryger ned fra piedestalen og ind i kommunikationsafdelingen

Sociale medier er trådt ud af mystikkens skær, og vi siger farvel til ”social media eksperterne”. De sociale medier er for alvor, blevet en naturlig del af ”medie-mikset”, på lige fod med alle andre kanaler.
Samtidig, ryger de ud af kløerne på marketing fordi, det er gået op for både marketing og kommunikationsafdelingerne, at man – frem for at pushe budskaber – opnår bedre relationer ved at give viden, indsigt og debat. På den måde, fungerer sociale medier med samme filter, som nyheder vælges i de traditionelle medier. Der skal være en historie, og relevans i tingene, før vi gider beskæftige os med dem. Derfor vender hovedansvaret for håndteringen af de sociale medier tilbage til kommunikationsafdelingen.

Flere ejede nyhedskanaler

Det har aldrig været nemmere at starte sin egen nyhedskanal. Om man så vælger at kalde det for content marketing eller ej, kan læserne godt gennemskue, hvor vidt den journalistiske kvalitet er til stede. Derfor, vil der komme flere ejede kanaler, hvor nyheder ikke kun er kuraterede, men hvor der også er tilknyttet deciderede journalister.
Et godt eksempel er Jyske Bank TV, som har været i luften et par år, men som for alvor viste sin værdi under sagen mod DR. Igen, er det relevans, saglighed og bidrag, der er nøgleordene.

Et billede fortæller mere end 1.000 ord”

Instagram, Pinterest, Snapchat, We heart it… – Populære og nye sociale medier dropper teksten, til fordel for rene billedfortællinger. Prøv også at se, hvor meget mere respons du får, på Facebook eller LinkedIn, hvis du har et billede med i din update. Det gælder i øvrigt også på de traditionelle medier, hvor der ikke alene konkurreres i de mest fyndige overskrifter, men hvor også levende billeder tiltrækker flere klik.

LinkedIn bliver det nye Facebook

Facebook er stadig verdens største ‘social media’ platform, og skal nok leve videre som en vigtig kommunikationskanal, en del år endnu. Dog vil billedet blive mere fragmenteret. Instagram og Pinterest er ved at være kortlagt, Snapchat er ved at blive udforsket, og nye vil komme til. Målgruppeindsigt og viden om muligheder, bliver vigtigere, for at udnytte mediet kreativt i forhold til sit brand. Én af de kanaler, der bør blive kigget mere på, fra kommunikationsafdelingen i 2014, er LinkedIn. De har nemlig ændret på deres nyhedsstrøm, så den i langt højere grad er blevet nyheds/artikel båren. Med de nye bredere muligheder, for at følge meningsdannere og virksomheder, er LinkedIn for mange – især professionelle, således blevet et langt vigtigere medie at være synlig på.

Som kommunikatør stiller det nye krav, men giver også flere muligheder:

Indsigt: Forståelse for målgrupper

Fragmenteringen i forhold til, hvem du bedst når på hvilke medier, bliver endnu mere udtalt. Derfor kræver god kommunikation, i endnu højere grad, at man sætter sig ind i sin målgruppes medievaner. Hvor er de? Hvilke emner interesserer de sig for? Hvem er de under indflydelse af?…
Naturligvis når man stadigvæk mange via et indslag i TV-nyhederne, og de traditionelle medier sætter i høj grad, stadig dagsordnen… Men, spredningen – især hvis man skal have fat i yngre målgrupper – gør, at man i endnu højere grad, skal have indsigt for at ramme plet, i de rigtige medier.

Transparens: Det er blevet lettere at dumme sig

Fra Bremerholm blomster, over Sacco, til WoodWoodGate og Helles selfie.
Især de sociale medier, har øget transparensen kolossalt. Samtidig gør de det både nemt, og uden konsekvens, at ytre sine meninger. Derfor skabes konstant små mediestorme. Mediestorme som i menneskets natur, og den journalistiske histories essens, oftest er dramatiske og negative. Der skal med andre ord meget lidt til, før du står med en potentiel krise.
Beredskabet skal derfor holdes skarpt, der skal is i maven, og der skal monitoreres bredere. Til gengæld skal man også passe på med at råbe ulven kommer hele tiden, for mange af sagerne dør lige så hurtigt ud igen, som de opstår.
Bedømt på 2013, så kræver det især to elementer, for en sag at vokse: #1 Der skal være et traditionelt (masse)medie, som tager sagen op. #2 Det puster til ilden, hvis en kendis er involveret.

Indhold: Mere interessant og målrettet kommunikation

Vi er tvunget til, at tænke mere over, hvad det er vi kommunikerer. Og specielt, hvordan, det serveres. Med de traditionelle medier i krise og i benhård konkurrence, har den eksklusive historie, for længst slået den brede udsendelse. Med mindre, der virkelig er tale om en sag, der berører den ganske befolkning.
Når man har at gøre med den ‘eksklusive historie’, skal der arbejdes mere med storyline, så den er tilpasset det enkelte medie og den enkelte journalist. På samme måde, som en succes på de sociale medier kræver, at man giver dedikeret indhold, og ikke bare skubber budskaber.
Alt i alt betyder det, at dine historier skal være mere gennemarbejdede, og ikke mindst ‘set udefra, og ind’. For der er nok, som står og råber i hver deres hjørner. Vi vil hellere have vedkommende i dialog, samt et indhold der beriger os med viden, og derfra skaber debat.

Selektion: Flere valg og muligheder

En nyhed eller et budskab, kan efterhånden vinkles og tilpasses, i det uendelige.
Alt efter målgruppe og medievalg kan indholdet skæres, modereres og udvikles, i mange forskellige retninger. Der kan være elementer af en historie, der er mest relevant på Twitter. Et andet element, der vil have størst interesse hos Børsen. Et tredje, til lokalaviserne. Og et helt fjerde, på LinkedIn.
Det overordnede budskab eller indhold kan være det samme, men det skal behandles, vinkles, skrives og ”sælges” ind, via helt forskellige kanaler. Eller med andre ord. Det kræver i 2014 mere arbejde, hvis man skal ramme bredt med sin kommunikation.

Differentiering: Tænk i nye baner

Skulle man helt droppe det skrevne ord, og i stedet kommunikere via billeder?
Det kommer selvfølgelig an på, hvilken historie man gerne vil ud med…
Men, hvis man har opbygget det rigtige netværk, på f.eks. Instagram, Snapchat og Pinterest, så er det noget man skal overveje. Det stiller selvfølgelig krav til, at man som kommunikatør kan omsætte sine budskaber i billeder.
Videopressemeddelelsen, er et andet alternativ, der for alvor slog igennem i 2013. Der skal vinkles med både journalistiske virkemidler, og (selv)kritisk sans, men levende billeder kan så til gengæld, virke langt stærkere.
Man kunne også vælge at udsende sine historier på maksimum 140 tegn. Mulighederne er mange. Det er kun kreativiteten, og forståelsen for dine målgrupper, der sætter grænser.
Og ja – det kræver, i mange tilfælde, lidt mod og ekstra arbejde, at bryde med vanerne. Til gengæld har produktion af video, billede og lyd aldrig været billigere. Derudover du får du feedback med det samme, i forhold til at evaluere, en succes eller fiasko.

——-

Alt i alt – 2014 tegner til at blive et spændende år på kommunikationsfronten. Mulighederne er der. Vi håber, der er endnu flere, der tør prøve noget nyt.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
09sep 19
Kan Man Købe Sig Til Indflydelse?

Kan man købe sig til indflydelse?

Mange såkaldte influencers passer deres online profil som fuldtidsbeskæftigelse og er dermed blevet ultrakommercielle reklamesøjler enhver kan købe sig ind på. Men er det så stadig hipt, giver det influence…

read more
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
Back To Top