skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Tendenser i kommunikation for 2019

Vi kigger lidt i krystalkuglen og giver her vores bud på, hvilke tendenser på kommunikationsfronten vi kommer til at se (mere) af i 2019.

Purpose og DNA vigtigere end nogensinde

Marketing automation, AI, sociale medier og omnichannel har været de store fikspunkter i kommunikation og marketing de sidste par år. Samtidig viser adskillige undersøgelser, at forbrugerne har mindre og mindre tillid til traditionel markedsføring (reklame). 

I sværmen af nye tiltag, automatiseringer, bots og medier, bliver tillid og konsistens derfor vigtigere end nogensinde. Dels fordi det over tid, er der man kommer til at vinde kunder og deres loyalitet. Dels fordi, det er det eneste (og bedste) kompas virksomheder og organisationer har til at træffe deres strategiske kommunikationsvalg.

Virksomheder, der ikke har gjort sig tanker om deres DNA (kultur og historie) samt overordnede formål (purpose) med at drive forretning, vil derfor få det svært på tillidsbarometeret. Den personlige anbefaling står stærkere end nogensinde.

NB – med purpose, så mener vi ikke et lejlighedsvist opfundet begreb fra et mødelokale. Se i øvrigt en underholdende samling af pop-purpose her. Et purpose fungerer kun, hvis det er rodfæstet i virksomhedens historie, kultur og det man laver (som folk skal købe)…

Marketing, digital og PR bliver til kommunikation

Bureausammensmeltningen er allerede en realitet. Her mener vi ikke bare full-service bureauet, men helt reelle sammensmeltninger mellem medie- reklame og PR-bureauer. Samtidig er der vist ved at være konsensus om, at der opnås størst effekt, når der arbejdes med relationerne til målgruppen og kunderne på tværs af touchpoints (kald det bare omnichannel, hvis du vil).

Nu er det virksomhedernes tur. 2018 har været præget af omorganiseringer i kommunikationsafdelingerne og der er både blevet insourcet og hyret specialister. De mest succesfulde er de organisationer, der samtidig er lykkedes med at nedbryde de interne barrierer, så kommunikation ikke kun bliver en agenda for kommunikationsafdelingen, men forplanter sig i hele organisationen. 

Det betyder også, at indkøb og eksekvering i højere grad kommer til at ske på tværs af discipliner og ansvarsområder. Således vil marketingschefen bruge PR-bureauer og kommunikationschefen bruge reklamebureauer. Det kommer helt an på, hvem der kan løse opgaven bedst og hvordan samarbejdshistorie og spidskompetencer passer ind.

Bureauet bliver samarbejdspartner

In-sourcing og in-schooling har været trenden i 2018. Og i øjeblikket taler mange om, at bureauet skal være de ekstra hænder med specialkompetencer, hvor det strategiske fylder meget lidt. Men hey, guess what, sådan har det været i mange år. Og ligesom trenden med at vælge globale bureauer frem for lokale bureauer har tendens til at skifte hvert 3-4 år, så vender denne nok også på et tidspunkt. 

Uanset om trenden vender eller ej, så vil de tre ovenstående punkter kommer til at spille en afgørende rolle i måden bureau og kunder arbejder sammen på.  Der bliver i langt høj grad tale om tættere samarbejder, både på tværs af bureauer og i forhold til kunden/virksomheden. Man udvikler tingene sammen og fordeler opgaverne efter kompetencer.

For virksomheder betyder det tilknytning af flere bureauer, hvor der løbende veksles mellem uddelegering af opgaver, hvilket kræver stram disciplin i forhold til opgave- og rolledefinering. Og for bureauerne betyder det større krav til fleksibilitet og en pragmatisk tilgang til kompetencegrænser og budgettering.

Tjek også K1’s foreløbige konklusioner om fremtidens kommunikationsrådgiver.

Fra digital strategi til digitale organisationer

Kampen om newsfeedet ændres i takt med algoritmerne. Indholdet bliver genereret ud fra AI-tilpassede algoritmer. Snapchat-demografien er i øjeblikket ved at ændre sig og platformen kæmper med at finde sig en ny fremtid. YouTube går premium. Instagram bliver mere som Facebook. Facebook bliver mere nyhedsmedie og markedsplads. Influencers går fra hipt til at halvdelen er fake. Chatbots overtager dialogen. Twitter får flere tegn, men folk bruger færre.

Der kunne skrives adskillige blogindlæg om, hvad der rører sig på de sociale medier. Og der er mange som er faldet i fælden med at gøre trends til strategier. Men det er ikke strategisk og digital er ikke en strategi i sig selv. Det handler stadig om at bygge troværdigt indhold, der er skræddersyet til din målgruppe, hvorefter man kan teste platform og eksekveringsmetoder.

Det nye er – og nu bliver det strategisk – at den digitalt parate organisation omsider begynder at opstå. Der hvor sociale medier ikke kun er ejet af kommunikationsafdelingen men af alle medarbejderne. På hver deres måde og på hver deres medie. Hvor informationer udveksles og udvikles på tværs i organisationen og der skabes sammenhæng på tværs af medier, indhold og mennesker. Teknologierne er klar. De gode råd har været der i mange år. Nu må det komme.

Watch this space…

Indtil da, så er her lidt videre inspirationslæsning:

https://kudos.dk/har-du-roert-ved-dine-kunder-i-dag/

https://kudos.dk/har-du-talt-dine-medarbejdere-linkedin-idag/

https://kudos.dk/glem-din-social-media-strategi/

Og endelig kan du tage testen her: https://www.resonans-kommunikation.dk/digital-parathed/index.html

Egne nyhedsmedier

Jyske Bank åbnede for flere år siden ballet. Og Jyske Bank TV er still going strong. I dag har de fleste større virksomheder en blog eller poster flittigt deres egne nyheder på sociale platforme. Det virker til dels – men mange mangler stadig gennemslagskraften. Den kommer med større relevans, større ambitioner og mere konsistens.

Derfor kommer vi til at se flere CEO’s, der blander sig. Vi kommer til at se flere udgaver af corporate news-føltejoner – eller endda stationer/redaktioner – enten på egne platforme eller via sociale medier. 

Og vi kommer især til at se virksomheder kommunikere om samfundsrelevante emner, der ligger på kanten af deres produkt eller service. Se i øvrigt øverste punkt igen.

Et eksempel Virgin, der fra deres corporate side har nyheder for entreprenører, bæredygtighed og selvfølgelig Mr Branson himself. Fælles for dem alle er, at de både er relevante og læseværdige. Og ja ja, Virgin og Branson er specielle tænker du. Men prøve at se den samme tendens hos de store revisionsselskaber herhjemme. Både PWC og KMPG har de seneste år være i fuld sving med at opbygge vidensbanker om meget andet end revision – nemlig generelle samfundstendenser relateret til økonomi – og selvfølgelig den nye position som total-rådgivere, de har bevæget sig hen imod.

Måling bliver til analyse

Måling af kommunikation har været den store debat i 2018. Som vi tidligere har skrevet, så har den debat ind i mellem nået studentikose højder, hvor form har været sat højere end indhold. Samtidig fortsætter den traditionelle kvantificerbare måling i form af reach, likes, cirkulation, antal klip og endda stadig klip omregnet til annoncekroner.

Men i takt med, at måledata på tværs af medier og organisation vokser, at man kan høste mange flere data fra alle steder i produktion, salg, markedsføring, marked og samfund, og at BIG DATA-talknusning bliver bedre og bedre, så vil man gå fra den kvantitative måling til den kvalitative analyse.

Altså at grundlaget for ens strategi og eksekvering i højere grad baseres på viden om nuet og forudsigelser af fremtiden – altsammen baseret på data. Fremfor at det bliver post-effekt-måling baseret på “dumme” tal, der stort set kun fortæller, hvor langt man nåede ud, men intet om modtagelse, målgruppe og reel salgseffekt.

Se i øvrigt et bud fra Voxmeter på, hvordan man strukturerer det. 

No cure no pay PR

De etablerede nyhedsmedier har endnu ikke fundet de vises sten i forhold til at overleve. Det betyder fortsat, at clickbait, me-too-journalistik, generelt færre journalister til samme spalteplads og endnu færre journalister med fagspecialer, gør PR til en uforudsigelig størrelse.

Hvor man for blot 4-5 år siden kunne være relativt sikker på, hvad der var en god historie og en mindre god historie, så er der i dag aldrig sikkerhed for interesse hos journalisterne. Simpelthen fordi interessefaktoren i mange henseender ikke udgøres af nyhedskriterier, men af andre hensyn som tid, timing, clickbaitværdi og mediets egen agenda.

Det betyder, at traditionel medierelations-PR i lavere grad er rådgivning og i højere grad gambling og tålmodighed. Derfor kommer vi til at se de fleste bureauer tilbyde – og de fleste kunder forlange – garantier for dækning og/eller resultater. For eksempel ved resultatbaseret betaling. 

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top