skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

WTF?

Er du klar til næste afsnit i sæbeoperaen “Dansk Politik”? Det er en endeløs føljeton omkring et persongalleri, der råber og agerer uden konsekvens eller ideologi. Man kan vælge at følge sceneriet med spænding, eller man kan se den som demokratiets endelige fald.

Vi kunne skrive mange indlæg, der analyserer situationerne. Bare fordi vi kan som kommunikationseksperter. Når det hele handler om retorik og magtstrategi. Men så ville vi også bære brænde til bålet af selviscenesættelse og fascination af spillet, der driver denne sæbeopera frem.

Dansk politik handler efterhånden kun om selve magtspillet og stort set ikke om indhold. Der er ingen ideologi tilbage, kun det taktiske spil om, hvem der får sat sit bedste aftryk i mediemøllen. Der konsumeres et væld af eksperter, spindoktorer og spalteplads for at “afsløre”, beskrive og følge op på trakasserierne. Der sendes det ene signalblus i vejret efter det andet og i alle retninger.

Bedst som vi troede at spillet om flygtningekrisen – fra den lidt besynderlige overraskelse i regeringen over, at der pludselig stod flygtninge ved den danske grænse (uha, nu blev det også alvor for Danmark), over inddragelse af værdigenstande og hold-dig-væk annoncer i udenlandske medier, til en mildt sagt ringe indsigt i både DSB og Politiets virkelighed – var et overstået kapitel og føljetonen nu igen begyndte at handle om, hvad vi vil med Danmark, så dukker det næste drama op.

Og det er da ikke fordi serien i mellemtiden havde tabt det helt store momentum. Det sørgede Carl Holst, RyanAir og fastelavnstønderne for. Tænk bare på, hvor bizart det må lyde for en udenforstående.

Blå blok har vedtaget en ny landbrugspakke på tilsyneladende falske forudsætninger. Eller – der har i hvert fald været fiflet med tallene i baggrundsmateriale. Ministeren får et mistillidsvotum på nakken, men statsministeren holder fast og vil hellere gå til valg, end sige farvel til ministeren, som det ellers har været kutyme. Som en understregning af den holdning, bliver selv samme minister sat til at lede forhandlingerne om den grønne tillægspakke, der ellers skulle være et plaster på såret.

Imens står seriens godfather aka Tulle og ser til, hvordan brikkerne falder til hans fordel. Seriens anmeldere (aka “eksperterne”) kan spekulere i timevis over, hvornår han går i regering. Vores bud er, at Tulle aldrig går i regering. I hvert fald ikke før partiet har 90 mandater. For hvorfor skulle han? I et land styret af signalpolitik uden ideologi, hvor der kun er få eller ingen konsekvenser af fejltagelser, er populismen altid vinderen. Og her er Tulle eksperten. Han hersker fint uanset regeringens farve og behøver ikke blive griset til af et regeringssamarbejdes krav om gensidige aftaler.

Og han er godt hjulpet af, at vi andre fuldstændigt har tabt overblikket over, hvad det egentlig er tingene handler om. Altså på de store linjer omkring fremtiden for landbruget og miljøet. For det er igen magtspillet i sig selv, der har langt den største underholdningsværdi her. Intet af det har reelt indhold. Det er en cirkusmanege uden pointe eller fremdrift, hvor demokratiet står som den mere og mere trætte tilskuer.

Det er – mildt sagt – bekymrende. Det er ikke mærkeligt, at adskillige udenlandske medier står fuldstændigt undrende over, hvad det er, som sker i Danmark.

For vi er uden reel politisk ledelse. Det er faktisk i højere grad myndigheder, virksomheder og interesseorganisationer, der reelt set står for udvikling og ideologi. Dansk Industri viser sig langt mere progressive og handlingsorienterede omkring integration af flygtninge. Politiet finder tilsyneladende deres egen pragmatiske måde, at løse håndteringen af asylansøgere. Apple går forrest i kampen for vores privatliv mod FBI. Og hvis Grundfos var et parti ville de ryge ind med et brag på bekostning af Radikale og Socialdemokratiet.

Kommunikationsmæssigt har der aldrig været bedre muligheder for virksomheder og organisationer til at sætte handling bag ord og rent faktisk tage standpunkter og iværksætte aktiviteter, der kan gøre vores samfund bedre. Den berømmede og eftertragtede “thought-leader” position på et højere politisk plan står piv-åben. For der er ikke længere nogen på Christiansborg, der tager teten.

Imens står vi og ved ikke, om vi skal grine eller græde. Derfor bliver det mest af alt et måbende: WTF?

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top