skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Zoo har ikke en krise – det er verden omkring som er i krise

7d7766e1396c4f18bdb640ea14460ac9_marius_løve

De seneste dages mediestorm omkring giraffen Marius, er blevet et glimrende eksempel på god krisehåndtering.

Engang var der en udtrykt konsensus i kommunikationsverden om, at når krisen kradsede, så skulle man altid lægge sig ned på ryggen og sige undskyld. Den virkede måske dengang.. – For nogle… Men netop Zoo-sagen sætter dette i et skarpt perspektiv; der er nemlig typisk, to former for en krise:

Der er den krise du selv har skabt ved at begå en fejl. – Og ja, her er det en rigtig god ide, at tage ansvar. Sige undskyld, og sørge for, at det ikke sker igen.

I Zoo’s tilfælde har de gjort alt andet, end en fejl. Men er røget ind i en mediestorm på grund af folks virkelighedsfjerne forhold til naturen. København Zoologiske Have er vel en af de mest respekterede zoologiske haver i verden. De deltager med succes i avlsarbejde, de uddanner befolkningen i hvordan naturen fungerer, og de har stor respekt for dyrene. Dét er en del af deres identitet og DNA.

Derfor vælger de selvfølgelig, ikke alene at aflive Marius. Han obduceres også i fuld offentlighed og hans jordiske rester fodres til løverne. Fordi det er det bedste for europas giraffer. Det uddanner befolkningen. Og løverne skal have kød – både i Zoo og i naturen.

Samtidig forklarer de sagen, sagligt og nøgternt, – uden at bukke under for mediestormens følelsesporno.

Interviewet med Zoo’s direktør Bengt Holst, på engelske Channel 4, opsummerer ganske godt hele sagen. – Og er samtidig et mønster-eksempel på dygtig, krisehåndtering.

For når man ikke har begået en fejl, bør man heller ikke lægge sig på ryggen og sige undskyld. Derimod skal man netop stå fast og være tro mod sit virke, sin DNA, og så ride stormen af med saglige argumenter.

Den eneste malurt i bægeret; udefra set, kunne Zoo muligvis have gjort mere ud af at få 3. parter til at stille op for sig. Hvor er de andre Zoologiske haver i avlsprogrammet? Hvor er “eksperterne” på Zoo’s side?

Der er sikkert mange årsager til, at det ikke er sket. Måske stikker de hovedet i busken. Måske kommer de senere. Eller måske mener Zoo sådan set bare, at det ikke er noget de skal bruge ressourcer på nu og her. De gør som de altid har gjort. Og altid vil gøre. For perspektivet for Zoo er langt længere end en mediestorm i et glas vand. International eller ej.

Zoo will prevail.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
20nov 19
Sælger østers Remoulade?

Sælger østers remoulade?

Er det sejest at sælge remoulade eller østers? Selv om kommunikation skal mærkes på bundlinjen, så er det ikke nødvendigvis cash-cow’en, der skal være omdrejningspunktet. Derimod kan nicheprodukter sagtens være…

read more
09sep 19
Kan Man Købe Sig Til Indflydelse?

Kan man købe sig til indflydelse?

Mange såkaldte influencers passer deres online profil som fuldtidsbeskæftigelse og er dermed blevet ultrakommercielle reklamesøjler enhver kan købe sig ind på. Men er det så stadig hipt, giver det influence…

read more
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
Back To Top