skip to Main Content

Velkommen. Du er landet på bloggen hos Kudos Kommunikation. Her skriver vi om alt mellem himmel og jord, der relaterer sig til kommunikation, PR og branding.

Zoo har ikke en krise – det er verden omkring som er i krise

7d7766e1396c4f18bdb640ea14460ac9_marius_løve

De seneste dages mediestorm omkring giraffen Marius, er blevet et glimrende eksempel på god krisehåndtering.

Engang var der en udtrykt konsensus i kommunikationsverden om, at når krisen kradsede, så skulle man altid lægge sig ned på ryggen og sige undskyld. Den virkede måske dengang.. – For nogle… Men netop Zoo-sagen sætter dette i et skarpt perspektiv; der er nemlig typisk, to former for en krise:

Der er den krise du selv har skabt ved at begå en fejl. – Og ja, her er det en rigtig god ide, at tage ansvar. Sige undskyld, og sørge for, at det ikke sker igen.

I Zoo’s tilfælde har de gjort alt andet, end en fejl. Men er røget ind i en mediestorm på grund af folks virkelighedsfjerne forhold til naturen. København Zoologiske Have er vel en af de mest respekterede zoologiske haver i verden. De deltager med succes i avlsarbejde, de uddanner befolkningen i hvordan naturen fungerer, og de har stor respekt for dyrene. Dét er en del af deres identitet og DNA.

Derfor vælger de selvfølgelig, ikke alene at aflive Marius. Han obduceres også i fuld offentlighed og hans jordiske rester fodres til løverne. Fordi det er det bedste for europas giraffer. Det uddanner befolkningen. Og løverne skal have kød – både i Zoo og i naturen.

Samtidig forklarer de sagen, sagligt og nøgternt, – uden at bukke under for mediestormens følelsesporno.

Interviewet med Zoo’s direktør Bengt Holst, på engelske Channel 4, opsummerer ganske godt hele sagen. – Og er samtidig et mønster-eksempel på dygtig, krisehåndtering.

For når man ikke har begået en fejl, bør man heller ikke lægge sig på ryggen og sige undskyld. Derimod skal man netop stå fast og være tro mod sit virke, sin DNA, og så ride stormen af med saglige argumenter.

Den eneste malurt i bægeret; udefra set, kunne Zoo muligvis have gjort mere ud af at få 3. parter til at stille op for sig. Hvor er de andre Zoologiske haver i avlsprogrammet? Hvor er “eksperterne” på Zoo’s side?

Der er sikkert mange årsager til, at det ikke er sket. Måske stikker de hovedet i busken. Måske kommer de senere. Eller måske mener Zoo sådan set bare, at det ikke er noget de skal bruge ressourcer på nu og her. De gør som de altid har gjort. Og altid vil gøre. For perspektivet for Zoo er langt længere end en mediestorm i et glas vand. International eller ej.

Zoo will prevail.

Find mere inspiration her

Seneste indlæg
28jun 19
Hvad Kommunikationsfolk Kan Lære Af Chernobyl

Hvad kommunikationsfolk kan lære af Chernobyl

Sandsynligvis er de fleste danske kommunikationsfolk tiltænkt rollen som brandmænd og biorobotter. Tumlende rundt med højradioaktive grafitstykker på en skovl, i afsindig hast, med hjemmelavet beskyttelsesdragt banket ud af tilfældige…

read more
15maj 19
Tættere På Kina End En Panda…

Tættere på Kina end en panda…

Kudos er med til at starte internationalt netværk af kommunikationsbureauer med fokus på Kina. Cathay Communication dækker fra lanceringsdagen allerede 60 lande og er en del af Cathay Group, der…

read more
23apr 19
Etik Tak & Goddag Mand økseskaft!

Etik tak & goddag mand økseskaft!

Etik-debatten oven på Falck-skandalen fortsætter - i hvert fald i kommunikationsforeninger og på kommunikationsmedier. Imens er bureauerne påfaldende tavse. Nu gør vi kort proces og skriver vores etiske retningslinjer ind…

read more
Back To Top