Fra 1.800 til 23.000 følgere på et år

Kunde
Service
EPSON
Social Media
500
Procent øget reach
26000
Flere profilbesøg
I løbet af et år voksede vi Epsons Instagram med over 21.000 nye følgere. Det gjorde vi, da vi tog Epson fra et fokus på teknologi og produkter, til at vise de kreative muligheder og resultater man kan få, ved at bruge produkterne.

Epson er primært kendt for sine printere – omend virksomheden også laver projektorer, robotter og mange andre ting. Epson betragter sin Instagram-profil som et vigtigt redskab i markedsføringen. Altså et eget medie, der har potentiale til at nå tusindvis af følgere. Derfor var målet for Epson 1) at øge antallet af følgere og 2) at fastholde og engagere følgerne.

Udfordringen er, at elektronikprodukter i sig selv ikke er specielt egnede til Instagram. Sorte bokse, hvad enten de kan printe, vise film eller kopiere, er bare ikke sexede eller fotogene. Derudover er købs- og genkøbscyklus på Epsons produkter relativt lav. Man køber simpelthen ikke en ny printer eller projektor ret ofte. Så nyhedsinteressen er ikke stor, medmindre man er meget interesseret i ny teknologi, og det er ikke på Instagram, vi finder kernepublikummet til det.

Epsons Instagram-profil – og Epsons kommunikation i det hele taget – bar præg af en traditionel, produktfokuseret tilgang baseret på pressemeddelelser. Dertil et corporate internationalt samarbejde med Usain Bolt.

Udfordringen er, at elektronikprodukter i sig selv ikke er specielt egnede til Instagram. Sorte bokse, hvad enten de kan printe, vise film eller kopiere, er bare ikke sexede eller fotogene.

Fra produkter til resultater

Vi identificerede tre hovedpunkter i vores strategi for Epson:

  1. Væk med produkter og ind med resultater. Vi er gået helt væk fra produkter og teknologisnak, for i stedet at fokusere på hvad man kunne gøre med Epsons produkter. Både i tekst og billede handler det om den kreative leg i at kunne printe selv eller at indrette sit TV-rum på nye måder.
  2. Influencersamarbejder med holdning. Vi går målrettet efter influencersamarbejder, hvor influenceren selv er en del af den kreative proces. Vi dikterer derfor ikke, hvad de skal gøre eller skrive om produktet, men guider dem til selv at finde muligheder. Dernæst kigger vi selvfølgelig på målgruppen og især på, hvor stor interaktion de har med deres følgere. Vi vil altså hellere indgå samarbejde med nogen, der får 100 engagerede kommentarer, end en, der har 10.000 likes på et opslag. Vi søgte en god blanding af mindre influencere, der arbejder med kreative DIY-projekter, og færre men større influencere, hvor vi især kigger på målgruppe, stil og engagement.
  3. Indhold man gider at følge. Én ting er at skaffe flere følgere, et andet er at fastholde dem og holde dem engagerede. Her har vi arbejdet med at indføre et farverigt og kreativt univers med et glimt i øjet, der nok skeler til produkter og teknologier, men altid med fokus på, hvad de betyder for forbrugerne. Derudover har vi faste, månedlige konkurrencer med Epsons produkter, da det giver mulighed for at omtale dem, ligesom det bidrager til engagement og fastholdelse af brugere.

Eksempler

I vinteren 2023 indgik vi et samarbejde med influencerparret Kasper og Stephanie Fisker i forbindelse med deres rejse til Vietnam. Epson har lavet en transportabel projektor med indbygget lyd, der kan tages med overalt. Parret tog projektoren med på turen og lavede filmaften i en togkupe. Deres reel, der viste en filmaften i toget, er blevet vist 178.630 gange, har fået 5.218 likes og 60 kommentarer. Da vi senere i samarbejdet med familien Fisker udloddede projektoren i en konkurrence, gav det alene 7.000 nye følgere til Epson. Både valget af familien Fisker, samt at de fik frie tøjler til selv at være kreative med produktet, gjorde samarbejdet til en stor succes.

Resultaterne

I løbet af 12 måneder er Epsons Instagram-profil vokset fra 1.800 følgere til knapt 23.000 følgere. Engagement er steget 500 %, reach er næsten firdoblet, og profilbesøg er gået fra 2.766 til 28.309. Alt sammen med færre – men mere relevante – opslag sammenlignet med året før.


INLKFB