Epson er primært kendt for sine printere – omend virksomheden også laver projektorer, robotter og mange andre ting. Epson betragter sin Instagram-profil som et vigtigt redskab i markedsføringen. Altså et eget medie, der har potentiale til at nå tusindvis af følgere. Derfor var målet for Epson 1) at øge antallet af følgere og 2) at fastholde og engagere følgerne.
Udfordringen er, at elektronikprodukter i sig selv ikke er specielt egnede til Instagram. Sorte bokse, hvad enten de kan printe, vise film eller kopiere, er bare ikke sexede eller fotogene. Derudover er købs- og genkøbscyklus på Epsons produkter relativt lav. Man køber simpelthen ikke en ny printer eller projektor ret ofte. Så nyhedsinteressen er ikke stor, medmindre man er meget interesseret i ny teknologi, og det er ikke på Instagram, vi finder kernepublikummet til det.
Epsons Instagram-profil – og Epsons kommunikation i det hele taget – bar præg af en traditionel, produktfokuseret tilgang baseret på pressemeddelelser. Dertil et corporate internationalt samarbejde med Usain Bolt.
Vi identificerede tre hovedpunkter i vores strategi for Epson:
I vinteren 2023 indgik vi et samarbejde med influencerparret Kasper og Stephanie Fisker i forbindelse med deres rejse til Vietnam. Epson har lavet en transportabel projektor med indbygget lyd, der kan tages med overalt. Parret tog projektoren med på turen og lavede filmaften i en togkupe. Deres reel, der viste en filmaften i toget, er blevet vist 178.630 gange, har fået 5.218 likes og 60 kommentarer. Da vi senere i samarbejdet med familien Fisker udloddede projektoren i en konkurrence, gav det alene 7.000 nye følgere til Epson. Både valget af familien Fisker, samt at de fik frie tøjler til selv at være kreative med produktet, gjorde samarbejdet til en stor succes.
I løbet af 12 måneder er Epsons Instagram-profil vokset fra 1.800 følgere til knapt 23.000 følgere. Engagement er steget 500 %, reach er næsten firdoblet, og profilbesøg er gået fra 2.766 til 28.309. Alt sammen med færre – men mere relevante – opslag sammenlignet med året før.