Introduktion af verdens største vertikale farm

Kunde
Service
Nordic Harvest
Identitet, Strategi, Kommunikation, Markedsføring, Sociale Medier
62
Millioner rejst i investorkapital
300
Nyhedsartikler om lanceringen
I januar 2021 slog Nordic Harvest dørene op til en af verdens største vertikale farme i Danmark. Kudos har været med hele vejen fra de første investormøder over skabelsen af budskaber, presse, website, emballagedesign, logo og til lanceringen i supermarkeder.

Under 20.000 LED lamper gror der nu grønne salater og krydderurter i 14-etagers højde i en 7.000 kvadratmeter stor hal i Taastrup uden for København. Her skal der produceres 1.000 tons grønt om året til danske forbrugere. Og planen er at udvide med flere produktionsfaciliteter i blandt andet Sverige, Norge og Finland. Målt på effektivitet og udbytte per kvadratmeter er Nordic Harvest verdens største vertikale farm.

Visionen bag Nordic Harvest er at give forbrugerne et åbenlyst valg i forhold til en reel bæredygtig fødevareproduktion - uden at skulle gå på kompromis med kvalitet, smag eller pris. Nordic Harvest drives således af certificeret vindmøllestrøm og bruger ingen sprøjtemidler, kunstgødning eller har anden udledning til naturen - alt bliver recirkuleret.

Fra investeringsrunde til produktdesign

Åbningen af Nordic Harvest var kulminationen på en flere år lang rejse, hvor Kudos fra begyndelsen har bidraget med at få præsenteret og finjusteret visionen bag Nordic Harvest i en samlet stærk præsentation til potentielle investorer.

I starten af 2020 faldt investorkredsen endelig på plads. Der blev rejst 62 millioner kroner og Nordic Harvest kunne blive en realitet. Herfra tog projektet fart, og de næste seks måneder skulle der opbygges budskaber, identitet og kommunikationsstrategi i forhold til grossister og forbrugere. I samarbejde med Nordic Harvests teknologipartner YesHealth blev der også koordineret en presseindsats i forhold til internationale medier. Samtidig skulle der skabes en visuel identitet, et nyt website og nyt emballagedesign. Her gik vi i partnerskab med Granyon, der er vores stærke partner i digital- og visuelt design. Derudover samarbejdede vi med Voxmeter om målgruppe undersøgelser.

Kort sagt - vi har været med på en fantastisk rejse. Og vi er først lige er startet.

Nordic Harvest goes global

For at styre den visonære fortælling om Nordic Harvest og skabe en "buzz", arbejdede vi med få udvalgte medier op til annonceringen af investorrunden - som for eksempel Zetland. Derefter blev investeringen lanceret som en erhvervsnyhed og endelig - da farmen stod færdig i december 2020 - inviterede vi resten af medierne indenfor.

Åbningen af Nordic Harvest ramte både landsdækkende nyhedsudsendelser - herunder en længere feature i DR TV Avisen - TV 2 Nyhederne, TV 2 Lorry samt flere større artikler i landsdækkende medier og special-medier indenfor landbrug, teknologi og fødevarer. I alt har der været 130 artikler om Nordic Harvest mellem august 2020 og januar 2021.

Samtidig gik nyheden om en af verdens største farme globalt, og langt over 100 nyhedsmedier - heriblandt Reuters, AFP, Le Monde, France24, Wallpaper, FastCompany og flere andre - bragte større artikler, video med mere fra åbningen.

Seks måneder, der har rykket danskerne

Herhjemme - hvor produkterne i første omgang skal stå deres prøve overfor forbrugerne - har vi fra Voxmeter helt konkrete målinger på, hvor meget vi har flyttet i løbet af blot seks måneder, idet vi i august 2020 udførte en første analyse på forbrugere og deres holdning til vertikale farme - her gentog vi fire centrale spørgsmål i januar 2021:

Fra et ukendt brand, så var der i januar 4 procent, der kendte Nordic Harvest. Til sammenligning ligger InFarm - som har haft vertikale mini-farme i Irma i et års tid - et stabilt kendskab på 2 procent.

Kendskabet til vertical farming som begreb er vokset fra 20 til 29 procent. Hos de, der kender begrebet, er andelen af dem, som gerne vil købe produkter fra en vertikal farm, steget fra 71 til 76 procent.

Blandt dem, som ikke kender til begrebet vertical farming, så er andelen af de, der synes det lyder spændende og gerne vil prøve det, steget fra 23 til 28 procent. Og samtidig er andelen af tvivlere, modstandere og de, der som er nervøse for deres sundhed alle faldet.

Kort sagt - vi har været med på en fantastisk rejse. Og vi er først lige er startet.

INLKFB