Da 小红书 pludselig blev den mest downloadede app i Danmark

Går du ind og tjekker øjeblikkets mest downloadede app i App Store i Danmark, kan du sandsynligvis ikke tyde navnet. For netop nu er “rejsekort”, “ChatGPT” og “Min Læge” overhalet af “小红书”.

Og nej, “小红书”. betyder ikke WTF?, men udtales Xiaohongshu og betyder noget i retning af den lille røde bog. På engelsk er konsensus at kalde appen Red Note.

Det er muligvis den hurtigst voksende app i den vestlige verden nogensinde, hvor den har nået toplister overalt i løbet af et par uger. Så hvem, hvad og hvorfor?

Red Note er en kinesisk social media app, der minder om både instagram og Tiktok, tilsat noget Pinterest og Aliexpress. Kernebrugerne er især unge kinesere i storbyerne med fokus på sjov og ballade, fashion og kreativitet. Og app’en tilbyder promotion, anbefalinger og køb af varer.

Ingen almindelige mennsker udenfor Kina havde nogensinde hørt om Red Note eller Xiaohongshu før for et par uger siden. Men netop nu udspilles et internetfænomen af de helt store: Med mindre den amerikanske højesteret griber ind, eller at Elon musk (rygte), Larry Ellison (rygte) eller et konsortium af amerikanske investorer køber TikTok - som tilsynelandende er endnu mindre til salg som Grønland - så tvinges ejeren Bytedance til at lukke TikTok i USA. Den amerikanske regering frygter nemlig, at den kinesiske regering bruger TikTok til holdningspåvirkning og snupper amerikanske brugeres data.

Men TikTok har 170 millioner glade brugere i USA, som åbenbart er mindre bekymrede over den kinesiske regering. Så de søger nu asyl hos 小红书/Xiaohongshu/Red Note. Her vælter millioner af amerikanske TikTok-brugere, og med dem altså også danskere, direkte i favnen på kineserne under hashtagget #tiktokrefugee.

De mødes af millioner af veluddannede moderne unge kinesere, som på varierende grader af temmeligt perfekt engelsk, byder dem hjerteligt velkommen, måske med et lille ironisk smil. Kineserne forklarer imødekommende, hvordan man bruger en app, hvor al tekst står på kinesisk, hvilke emojis man ikke må bruge (vidste du f.eks. at en helt almindelig smiley er en fornærmelse i Kina?). De forklarer også venligt, hvilke emner man bør undgå at tale om såsom porno, narko, våben og Taiwan, samt debunker, at der skulle findes en social credit score i Kina.

Du bliver også vist rundt i Kina og bliver introduceret til kinesiske sædvaner og kultur. Og med mindre det hele er en snedig fake propaganda misinformationsoperation, så ligner det et meget venligt, stort og velhavende land med megen stolthed og selvrespekt - og en kinesisk version af fact checking.

Uanset om du synes, det er superspændende eller superuhyggeligt, så er det supervigtigt - for dig og for dit job og din fremtid - at du tager mod tilbuddet om et kig ind i Kina. For det dér med Kina, det er vi bare nødt til at begynde at forstå. Og når du møder de unge kinesere på Red Note, bliver det meget tydeligt, at de kender dig bedre, end du kender dem.

Forrige
This is some text inside of a div block.
Næste
This is some text inside of a div block.
INLKFB