Er det sejest at sælge remoulade eller østers? Selv om kommunikation skal mærkes på bundlinjen, så er det ikke nødvendigvis cash-cow’en, der skal være omdrejningspunktet. Derimod kan nicheprodukter sagtens være med til at trække remouladesalget.
"Trods Michelin-succes: Danmark tjener flere penge på hotdogs og softice end gourmetmad.” Det var overskriften i Berlingske, der fortalte, at trods Danmarks Michelin-restauranter er en spydspids i at tiltrække turister, så er der stadig mere omsætning i pølsevogne og remoulade salg til Tyskland.
Og hvorfor er det interessant? Jo, det sætter en tanke igang om, at vi ofte møder en automat-indstilling hos virksomheder om, at de skal bruge krudtet på de produkter, der giver mest omsætning. Men hvad nu, hvis det produkt er hamrende kedeligt og uden prestige? For så er det altså ikke specielt sexet eller effektivt at bygge sin kommunikationsstrategi på.
Brug spill-over effekten
Brug i stedet psykologiens spill-over effekt. Altså at vi bliver påvirket af personen, varen eller serviceydelsen ved siden af. Når vi nu er hamrende gode til at høste Michelinstjerner, så er vores remoulade nok af ypperste kvalitet… også…
Ligesom når discountkæden Netto profilerer sig højt på økologi og har succes med deres eget økologiskebrand. Det højner Netto’s profil som ansvarlig virksomhed og giver lidt mere “Irma credibiilty.” Men det er jo ikke Netto’s cash cow at sælge Øgo; I 2016 var den samlede danske omsætning på økologiske dagligvarer 8 milliarder. I 2018 var omsætningen i Salling Group alene 59 milliarder, hvoraf Netto er den klart største butikskæde i koncernen.
Og for at gribe i egen barm, så profilerer kommunikationsbureauer sig på strategiske ydelser til C-level, men vi tør spise en gammel hat på, at 80-90 procent af omsætningen hos alle bureauer består af bread-and-butter arbejde, hvor man i højere grad løser kapacitetsproblemer end store og fine strategiske udfordringer hos sine kunder.
Vær stolt af remouladen, men kommunikér højere
Selvfølgelig skal der være sammenhæng i tingene. Man kan og skal ikke profilere sig på noget, der slet ikke hænger sammen med ens kerneforretning. Men budskabet er at man godt kan aspirere højere i sin kommunikation end den del, der udgør hovedparten af ens indtjening. Vel at mærke uden at miste stoltheden ved begge dele.
Man kan godt være stolt af remouladen og kakaomælken, selvom det ikke ser lige så prestigefyldt ud som østers og champagne.