AI er det store buzz - ikke mindst i kommunikationskredse - disse dage. Det skulle spare en masse tid og skabe mængder af content in no time. Men er det fedt?
AI-chatbots som ChatGPT har stjålet mange overskrifter. Ikke mindst, da Microsoft Bings chatbot forsøgte at lokke en tech-journalist til at gå fra sin kone. Den er sidenhen modereret i sin kode, så den nu er blevet langt mere corporate og kedelig.
Samtidig mødes vi som kommunikationsfolk af en strøm af glade artikler om, hvordan AI kan hjælpe med content generation på alt fra websites over kundebreve og mails til posts og SoMe-reklamer. Baggrunden er, at vi er fanget i en spiral, der kalder på mere og mere content på flere og flere kanaler, og samtidig skal vi hele tiden optimere det, så vi er sikre på, det fanger interessen, SEO og købslysten i den stadig større strøm af content, der igen kræver, vi skaber endnu mere content, der nu skal optimeres endnu mere… you get the picture.
Og så er det jo vidunderlig praktisk, at man med et par få nøgleord kan sætte AI til at klare arbejdet for sig!
Vi har derfor været lidt omkring i de forskellige muligheder som Jasper, Copy.AI, CopySmith, AI Copywriter, og hvad de nu ellers hedder. Og vi må sande, at resultatet er temmelig nedslående.
Jo, AI er fantastisk til at skabe indhold, der ved første blik får en til at gå bagover i benovelse; er det virkelig en “robot”, der sidder og skriver de der fuldt forståelige sætninger? Endda på dansk. Og stort set uden grammatiske snublerier. Ja, de kan endda være friske i tonen og henter selv “fun facts” hjem fra deres trawlere på nettet.
Indimellem er det faktisk en anelse bedre, end den månedlige post fra kundens HQ med generiske skabeloner på pitches og debatindlæg, der er så corporate slick og glatbarberede, at de passer ind i 100 lande over 5 regioner med de rigtige keywords, der får klikker-tællingen af artikler til at ringe på “positive content” og “on-brand”. Jep, hvis du sætter flueben i din AI-robot, til at dens “mood” skal være lidt mere cheeky, så kan den såmænd nok spille frækkere end sælger-Helge med de brede fælge hos forhandleren nede om hjørnet.
AI kan jo så samtidig sprøjte den samme pølse ud i fire-fem forskellige skiver med en anelse forskellig topping - og voila, har du skabt content til den næste uges kalender på samtlige SoMe-platforme. Du kan endda krydre det med AI-skabte billeder (der dog varierer ganske meget i kvalitet fra platform til platform).
Men er det fedt? Er det ikke bare skruen uden ende - og vigtigst, er det godt for brandet?
Den kvikke læser har nok fanget mellem linjerne, at det synes vi ikke. Det er lidt en misforståelse, at desto mere content, man sprøjter ud, desto mere bliver man hørt, og desto flere vil synes om brandet. Vi tror altså stadig, det er langt mere effektivt at vælge sine ord og handlinger med omhu. Hellere kommunikere fra hjertet og hjernen end fra - undskyld udtrykket - røven. De fleste kan nok efterhånden genkende metervaren af fyldtekst, hvor man i princippet kan skifte brandet ud med et hvilket som helst andet brand i ordflommen af superlativer og buzzwords. Det er altså ikke DET, der giver dig Kudos.
Kan vi så slet ikke bruge AI til noget? Jo, eller måske. Vi skal huske, at alt AI “blot” er en reflektiv gentagelse af noget, der allerede findes. Den kan sætte tingene sammen på nye måder, den er langt hurtigere til at finde eksisterende informationer og fungerer hurtigere og på tværs af sprog. Så jo, det kan godt bruges til informationssøgning, sortering af indhold og inspiration til, hvordan man kommer videre fra det blanke papir.
Men vi skal godt nok stadig tænke os om. For i og med at AI kun er refleksioner og derfor ikke skaber noget nyt, så risikerer vi blot at gøre det - i forvejen - problematiske SoMe-ekkokammer endu større og endnu mere fordummende. For hvis der er en ting, AI virkelig kan, så er det at minde os selv om, at vi skal huske at skrive vedkommende, relevant og kreativt, hvis vi skal fange interessen og rent faktisk formidle et budskab.